fyzici... povzdych na skoro piatok

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Únor 19 10:39:33 CET 2023

No ved toto je prave jadro problemu, ten bezbrehy optimizmus ze "sa
technologie vyvijaju".

Hovno.

Techologie vyvijame my, ludia. A velka cast nie je nasledkom nasich zelani,
ale viacmenej vyplyva z nahodnych faktorov. Iste, existuje aj evolucna
cast vyvoja, ked sa jednoducho dopiluju veci, ale ta tiez neprebieha tak,
ze si zelame a stane sa to. Napriklad na zaciatku 70-tych rokov by Ti
automobilky odtrhli ruky za motor, ktory zerie pat litrov namiesto
patnast, urcite by radi hodili miliardy vtedajsich bubakov na riesenie
toho problemu. A trvalo to 15 rokov vyvoja (najma elektronickeho
riadenia), ktory automobilky nijako nepredpokladali a ani ho teda nijako
nemohli napriklad urychlit masivnymi investiciami apod. Az naslednych 15
rokov bolo evolucnych.

Jeden zo zakladnych zdrojov tohoto psychologickeho omylu je, ze vacsina
ludi, co dnes ziju, videli len exponencialny narast niektorych konkretnych
technologii, a extrapolovali to do kladneho nekonecna. Stary pan Gordon
Moore este zije, ale uz ma vyse 90 rokov. (V tejto suvislosti mi neda
nespomenut 90-rocnu pediatricku z Oravy, ktora pri najvyssej intenzite
koronaockovacej hysterie povedala takmer to ze "vam musi asi uplne
j***at", esteze to slovo nepozna; no ano, ona ako lekarka zazila stav ked
priserna smrt dietata nasledkom varioly, pertussisu a spol. bola
kazdodennou zalezitostou. Ludia, co sa seriozne venuju psychologii, maju
za hrst podobnych pribehov, ktore dokazuju, ze nase osobne skusenosti a
predsudky vzdy daleko prevazuju nad faktami potvrdenymi vedeckym
pozorovanim a historiou.)

Cize to nie je tak, ze si zazelas, ze chcem toto a toto, a ono sa to stane,
pripadne sa na to hodia nejake peniaze. A ak bezhlavo zahodis to, co uz
mas, s vykrikom, ze sa technologie vyvijaju, tak si sa len pripravil o to
co mas, nic ine.

Iste, vsetko je to o kompromisoch. Veci navzajom suvisia a ano, existuje
bod kde sa treba niektorych veci vzdat. Ale argument na to by nikdy nemal
byt "sa technologie vyvijaju".

To DCF je len vrchol ladovca. Pisal som, ze mi prestava fungovat dialkove
ovladanie otvarania auta. Iste, auto sa da otvorit aj otocenim klucika,
ale to dialkove bolo prijemnejsie. Alebo hladkanim klucky pricom mas vo
vrecku karticku, ale to je jednak tiez prispevok ku globalnemu otepleniu,
ak vies o com hovorim, a tiez raz moze prestat fungovat kvoli narastu
elektrosmogu. A to je len jedna z veci co sa mna osobne priamo tyka. Kolko
je este takych veci, co sa ma tykaju nepriamo? Neviem, ale mam obavy ze
nie malo, a ze mnohokrat su tie veci na hrane a nikto si to neuvedomuje.

Ja nevravim, ze to DCF treba zufalo zachranovat donekonecna, ale ze sa nad
tou jej smrtou treba zamysliet. Neznamena to nahodou, ze zomiera aj nieco
ine?

A mame teda *realnu* alternativu pre tie baterkove hodiny kdekolvek bez
rozmyslania pricapene na stenu? Lebo nemame; a ja som si na ten luxus ze
nemusim hodiny nastavovat, celkom zvykol (dokonca som si zvykol aj na to,
ze na baterky chodia rok, a nemusim ich natahovat; moj problem teraz je,
ze musim baterky menit kazdy rok... urcite to hneva vela ludi... kde su
tie "sa vyvijaju" technologie, ked sme si ich zazelali?). Dost podobne
zrejme vdaka tym istym solarom zomrie aj moznost synchronizacie hodin
pripojenych do 230V z 50Hz (uz sme tu predsmrtny krc mali, aj ked to
nebolo solarmi, ale tiez je to o krehkosti stability siete); a mimochodom,
NTP trpi fundamentalnym problemom asymetrie prenosu (co sa moze z roznych
dovodov zhorsovat) a GNSS je (okrem inych geopoliticky suvisiacich veci)
rovnako zavisle (ano na inych frekvenciach) od rusenia.

Mimochodom, pred x rokmi (ale x > 25) by si vo mne nasiel nadseneho
propagatora distribuovanych zdrojov a solarnej techniky, a trebars aj
elektroaut. Nic som samozrejme o nich nevedel, len ze to su principialne
bohovske napady ktore maju len same vyhody (lebo co je napisane vo
farebnom casopise, a v ucebnici fyziky pre gymnazia, ze). Potom som
postupne zacal chapat suvisiacich diablikov. Kolki okolo nas o nich vobec
tusia?

wek