fyzici... povzdych na skoro piatok

Neděle Únor 19 13:44:26 CET 2023

DCF má výhodu, že je to jednoduché a přijímač má nízkou spotřebu. Oni
vysílají jak ASK (u přijímače stačí šířka pásma 10 Hz, takže IC se
spotřebou pár uA a u toho krystal) a PSK, která je prý úžasná, podstatně
odolnější proti rušení. Jenže je tam vyšší přenosová rychlost, přijímač
musí mít šířku cca 2 KHz. Jediný přijímač, který snad má PSK, dělal
Meinberg. Ta firma byla nějak spojená s univerzitou a ta se podílela
nějakým způsobem na provozu vysílače. Jak je to dnes, nevím a nesleduju
to. Ale ten jejich přijímač byl podstatně větší, dražší a měl o pár řádů
vyšší spotřebu. Vím sice že dostat do integrovaného obvodu se dá
cokoliv, vyhodnocovat signál digitálně a pokud se to zapne párkrát
denně, ani ta spotřeba nemusí tak vadit. Ale integrované přijímače ASK
jsou univerzální pro všechny světové vysílače času, tohle bylo jen na
DCF. S tím souvisí i jejich rozšíření.

Francouzi si udělali taky jeden "úžasný" unikát. Dali na dlouhovlnný
(AM) rozhlasový vysílač fázovou modulaci tuším že kmitočtem 25 Hz a na
to namodulovali časové značky, jako má DCF.
Výhody - DCF má 50 KW a vyzářený výkon cca 30, což zajišťuje rozumnou
sílu signálu (při šířce přijímače 10 Hz) do 1500 km. Francouzi měli 2 MW
s tím, že náklady hradí ten rozhlasový provoz a časové značky tam jsou
už tak nějak zadarmo. Dosah prý měl být 2500 km. Mám dojem (ale fakt
nevím) že původně státní vysílač přešel na komerční vysílání a ani to se
neuživilo a že to nakonec skončilo. Teď jsem našel tabulku fungujících a
zrušených LW vysílačů a vypadá to, že taky jedna slavná éra skončila.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_longwave_radio_broadcasters Ale
DCF se drží, protože Němci na to (stále ještě) mají, ten výkon není tak
hrozný že to asi i ekologové skousnou a nakonec podobné vysílače jedou
(jestli je nevypnuli) i v Anglii a ve Švýsarsku. Němci mají ale největší
výkon, proto se DCF tady používá nejvíc.

Anděl