fyzici... povzdych na skoro piatok

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Únor 17 11:11:30 CET 2023

V CERNe je spravne pripojit na oboch A SUCASNE zabezpecit, aby oba konce
boli na tom istom potenciali a tym tienenim netiekli prudy ktore nim
nemaju tiect.

V realnom zivote, kde nie su k dispozicii prakticky neobmedzene zdroje ako
napriklad moznost zavolat tipka s vysokou kvalifikaciou ktory proste pride
s antenami a analyzatormi a bude sa tomu nejaky cas venovat, vratane
skoleni apod., sa clovek stretava s organizacnymi problemami, ktore
sposobuju, ze sa ide kompromisnou cestou mensieho zla, co moze znamenat
odpojenie tienenia na jednej alebo aj oboch stranach, prizemnovanie cez
rozne ezotericke RLC cleny apod.

"Zemna slucka" nie je nic ine ako len dalsi prejav koncepcie zeme ako
jednotneho idealneho referencneho potencialu. A toto je prejav neplatnosti
tohoto konceptu pri roznych okrajovych podmienkach. Je to rovnako to ako u
DPS.

V elektrotechnike - alebo technike vseobecne - by sme sa aj pri
najjednoduchsom praktickom probleme nepohli, ak by sme ho skumali do tych
podrobnosti, do ktorych to dokazeme skumat. Jednoducho si musime na
niektore veci urobit zjednodusenia, ktore ale platia len za urcitych
predpokladov. Okrem zeme je druhy takyto zjednodusujuci koncept digitalna
nula a jednicka, a dalsi je abstrakt dokonaleho spoja medzi vyvodmi
jednotlivych suciastok, potom je hafo termalnych efektov, elektrochemia,
apod., co obvykle priamo zanedbavame. To vsetko nam umoznuje tie obvody v
realnom case navrhovat. Ale vsetky tie zjednodusenia maju obmedzenia, pri
ktorych prestanu platit, a treba sa pokorne vratit k zakladom - to
tienenie je odpor, ak su nejake zemne potencialy tak tecu po nom prudy;
sucasne to tienenie je antena, ak je kabel v prostredi kde je velke
striedave EM pole tak po nom tecu prudy, atd. atd.

Tie EMC pravidla nie su nic ine iba riesenia niektorych tychto
nedokonalosti - znova za (o nieco menej) zjednodusujucich predpokladov...

wek

PS. Netusim co je M12 konektor. Konektory su horuce peklo samo.