Re: vrtačka na tišťáky

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Středa Únor 8 17:13:11 CET 2023

Odpovědi v textu

Dne 08.02.2023 v 16:44 Petr Labaj napsal(a):
> Toto vlákno mě docela udivilo. Z několika důvodů.
> Na jedné straně se tady mluví o těch nejšupáčtějších vrtačkách, které
> musí kopat jako splašená mula.
Nevím co znamená kopat jak mula. Moje vrtačka mě nikdy nepokopala :-).
> A ještě se sklíčidlem, což je proti kleštině zase ještě o kus horší.
S tím celkem souhlasím, ale kleština je nepohodlná pokud používáte různé
nástroje.
> Na druhé straně to vypadá, jako by lidi rutinně vrtali díry 0.35mm.
To taky nechápu - já vrtám od 0,7mm nahoru. Menší průměr jsem nikdy
nepotřeboval.

> Docela by mě zajímalo, jaké vrtáky používáte. Podle požadavku na různé
> průměry kleštin soudím, že ocelové (HSS).
> A kolik vám tedy takové vrtáky vydrží a jak vypadá vyvrtaná díra?

Používám levné tvrdokovové z Číny. Nejsou moc dobré - často trochu hází
ale vrtání do kuprextitu je v pohodě. V posledních Holicích byl stánek
kde měl kdosi sady miniaturních vrtáčků. Ze zvědavosti jsem koupil a
jsou výborné. Trvanlivost ? Vlastně nevím ty čínské mám tak 4 až 5 let a
zatím jsem neměl potřebu je vyměnit. Za tu dobu jsem ale asi 3 zlomil.
Je nutné vrtat jimi ve stojánku. Z ruky ulítnou okamžitě. Pro ruční
vrtání si stále držím staré HSS. Ačkoliv ty tu díru spíš propalují než
vrtají... Ale potřebuji je vyjímečně když někde díru zapomenu udělat a
DPS už nejde dát do stojánku.

> A jak se vám daří trefovat umístění děr?
Hodně blbě :-). oči už nejsou co zamlada. Používám náhlavní lupu a na
stojánku mám kolem vřetena osvětlení z LED diod abych na to viděl. Stačí ?
> U mě bylo vrtání PCB jedním z hlavních spouštěcích motivů pro pořízení
> prvního CNC.
U mě zase na přechod k SMD
> Pokud jsem měl vrtat nějakou řadu děr pro konektory, tak to pak bylo
> křivé jako když pes chčije.
To znám :-)
> Jak se daří to ruční zaměřování prosím vám?
Blbě
> Ocelové vrtáky mi v PCB nikdy nic moc nevydržely. Takže dneska zásadně
> karbidové. Z Číny jsou za překvapivě dobré peníze.
> A tím se i řeší upínání, protože tyto vrtáky mají zásadně stopku o
> průměru 1/8" (3.175mm), nezávisle na průměru vrtáku.

Jsem stejného názoru a fungují i v tom sklíčidle jak už jsem psal:-).
Dříve jsem používal kopinaté vrtáky od Proxxonu. Byly výborné (ve
srovnání s běžnými HSS) ale ty karbidové jsou ještě lepší. A za cenu
jednoho Proxxoňáckého kopinatého jich mám 20.

Tolik můj názor. Dnes většinu věcí dělám SMD nebo kombinovaně SMD + THT.
O malé CNC jsem taky uvažoval, ale zatím k tomu ještě nedošlo :-). To
frézujete i spoje nebo jen vrtáte ? A co používáte ?

     Martin.

--
Tento e-mail byl antivirovým softwarem Avast zkontrolován na viry.