Re: vrtačka na tišťáky

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Únor 8 18:17:09 CET 2023

Dne 8.2.2023 v 17:13 OK1UGA napsal(a):
> Nevím co znamená kopat jak mula. Moje vrtačka mě nikdy nepokopala :-).

Když to vezmu vzestupně, tak:
- chodí výborně
- chodí slušně
- lehce hází
- hází fest
- hází, až skoro kope
- kope jako splašená mula
- čert, alias vyorávač na brambory

> U mě zase na přechod k SMD

Tak to samozřejmě, o tom už se snad dneska ani nemusí mluvit.
Ale i v době SMD je na deskách spousta děr. Zvlášť u různých prototypů,
které jsou obsypané konektory a pinheadery.
A tam právě nepřesné vrtání vadí nejvíc. Když člověk netrefil kdysi
přesně díru na 3-nohový tranzistor, tak celkem o nic nešlo.
Ale když nejsou v zákrytu díry pro dlouhý pinheader, tak pak buď musí
být díry velké proti průměru nohy, nebo je výsledek hnusný.

> Tolik můj názor. Dnes většinu věcí dělám SMD nebo kombinovaně SMD +
> THT. O malé CNC jsem taky uvažoval, ale zatím k tomu ještě nedošlo
> :-). To frézujete i spoje nebo jen vrtáte ? A co používáte ?

Jen vrtám. K frézování tišťáků jsem se mockrát chystal, ale nikdy jsem
ho nerealizoval.
Nakonec mi vždy přijde lepší ho vyleptat.
Kupodivu největší problémy mám s kvalitním tiskem artworku. Jsem
vyložený smolař, že všechny laserovky, které kolem mě šly, měly buď
šedivý nekontrastní tisk, nebo měly rozměrové zkreslení.
A když už stejně musím tisknout artwork pro masku, tak už rovnou udělám
i ten pro leptání.

Právě to rozměrové zkreslení (které člověk při ručním vrtání neřeší) je
u následných CNC operací problém.
Jednak při vrtání, a pak při výrobě šablony pro pastu. A částečně (při
větším zkreslení) i u laserového popisu desky, i když tam to většinou
není rozměrově kritické.

Mám frézku, původně čínská typu 3040z (tj. rozjezdy 300x400mm, kuličkové
šrouby).
Dneska už je ale dost předělaná. Zcela jiné vřeteno Atas, zvětšený
rozjezd v ose Z, jiná elektronika, zvětšený stůl, zvýšená tuhost atd.
Šablony a popisy pak polovodičovým laserem, namontovaným na mechanice
původně 3D tiskárny.

Pořád odkládám (resp. nemůžu se k tomu dostat) laserový osvit
fotoresistu a masky. A to jak XY na mechanice 3D tiskárny, tak rotační,
paprskem rozmítaným polygonem z laserovky.

PL