Re: vrtačka na tišťáky

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Únor 8 16:44:35 CET 2023

Toto vlákno mě docela udivilo. Z několika důvodů.
Na jedné straně se tady mluví o těch nejšupáčtějších vrtačkách, které
musí kopat jako splašená mula.
A ještě se sklíčidlem, což je proti kleštině zase ještě o kus horší.
Na druhé straně to vypadá, jako by lidi rutinně vrtali díry 0.35mm.

Docela by mě zajímalo, jaké vrtáky používáte. Podle požadavku na různé
průměry kleštin soudím, že ocelové (HSS).
A kolik vám tedy takové vrtáky vydrží a jak vypadá vyvrtaná díra?

Navíc k čemu používáte díry 0.35mm? To je pro drátové "prokovy"?
Součástek, které mají tak tenké nohy myslím zas tak moc není.

A jak se vám daří trefovat umístění děr?
U mě bylo vrtání PCB jedním z hlavních spouštěcích motivů pro pořízení
prvního CNC.
Pokud jsem měl vrtat nějakou řadu děr pro konektory, tak to pak bylo
křivé jako když pes chčije.
V pravolevé ose ne, tam je na to vidět. Ale v předozadní jsem to prostě
nikdy nemohl trefit přesně.
Používám při leptání zmenšení děr na 0.3mm, ale ani to nevede při vrtání
špičku vrtáku.
S ostrým vrtákem klidně vznikne díra o 1/2 průměru vedle.
Jak se daří to ruční zaměřování prosím vám?

Zvažoval jsem i vyrobit přípravek pro vrtání zespodu. Kdy vřeteno je
dole a shora člověk vidí na PCB se zaměřovacím křížem.
Ale CNC to nakonec vyřešilo, takže jsem to nerealizoval.

Jinak já dneska zásadně vrtám na CNC. Mám skvělé vřeteno Atas.
Což je mimochodem podle mě výrobek s výborným poměrem kvality ku ceně
(dřív cca 3200 Kč, dneska nevím).
Samozřejmě kleštinový upínač. S přesnými kleštinami s házivostí 0.005mm
(jsou o dost dražší než běžné kleštiny).

Ocelové vrtáky mi v PCB nikdy nic moc nevydržely. Takže dneska zásadně
karbidové. Z Číny jsou za překvapivě dobré peníze.
A tím se i řeší upínání, protože tyto vrtáky mají zásadně stopku o
průměru 1/8" (3.175mm), nezávisle na průměru vrtáku.

PL