Re: Stmívač (regulátor jasu) klasických žárovek, řízení 0-10V

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Úterý Únor 7 03:20:21 CET 2023

Dne 06.02.2023 v 21:03 Petr Labaj napsal(a):
> A nedá se použít celkem jakýkoli, ovládaný potenciometrem?
> Jen výstup potenciometru nahradit tím napětím 0-10V přes nějaký
> elementární interface.
>
> Mám tak udělané řízené proudové zdroje, řízené napětím 0-10V.
> Vzal jsem hotové čínské proudové zdroje, vyhodil nastavovací trimr a
> nahradil ho převodníkem z toho externího řídícího napětí.
> Za málo peněz hodně muziky.
>
> PL

Dobrý den,

díky za odpověď. Nejsem ale konstrukčně natolik zdatný, abych uměl
adaptaci hotového triakového stmívače pro řízení DA převodníkem z PLC na
první pokus bezpečně realizovat :-), takže bych dal přednost ověřenému
řešení. Můžu si sice koupit hotový stmívač na CIB sběrnici, ale ten
stojí cca 4000 Kč. Nebo můžu použít SMR-S od Elkoep a pomocí reléového
výstupu softwarem simulovat ovládání kontaktem, ale je tam pár hazardů,
které ovládání občas komplikují. Od ověřeného stmívače s ovládáním 0-10V
si slibuji alespoň určité oddělení silové a ovládací část. Co jsem tak
viděl schémata stavebnic triakových stmívačů, tak tam si s oddělením
řídicího potenciometru od silové části moc starostí nedělají. Maximálně
upozorní, že při neopatrné manipulaci může dojít k úrazu a to je asi tak
vše.

jf