Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

petr512 per512 na seznam.cz
Středa Únor 1 14:08:31 CET 2023

   Technicky to má Číňan realizováno tak, že hned za napájecím
konektorem je natvrdo, bez jištění :-), umístěn Graetzův můstek (Alu
kostka s fastony, prý 50A/400V), pak je konektor lokálního kabelového
ovládání se sedmi vodiči (tam vede přímo i stejnosměrné napětí z můstku)
a v těle navijáku je směs výkonových rezistorů 33 a 10 Ohm (po 50W,
poctivý drát a keramika) + nějaké diody, koncové spínače a následně
motor 1,3kW. V něm je další Graetzův můstek, ze kterého je napájen
stator motoru. Můstek zajišťuje to, že stator má vždy + a - ze správné
strany, neb zvedání a spouštění se děje reverzem +/- plus další
šílenosti. Brzda tam není, respektive je realizována mechanicky.
   Musel jsem si to vykreslit neb mě z toho na první i druhý pohled
bolela hlava :-)

   Problém  vyřešila dvě relé se třemi přepínacími kontakty (reverz) na
stejnosměrné straně a místo IGBT na stejnosměrné straně je na střídavé
straně spínací relé 16A 350V + Siemens LOGO, který zajistí to, že
nejdříve sepne relé daného směru (nahoru/dolů) a pak je v čase +0,1s
sepnuto relé AC napájení.
   Po ukončení povelu je nejdříve vypnuto hlavní napájení na střídavé
straně a pak, se zpožděním +0,2s odpadne relé reverzu.
   Zatím se žádné divotvorné věci nedějí a pokud to tak bude ještě
chvíli fungovat půjde to do krabice, kterou bude ovládat profi rádiový
modul.

   Klíčový byl impulz kolegy Hudečka a vykreslení schématu zapojení.
   Ke stejnému realizačnímu řešení ostatně dospěl včera e-mailově i
kolega Fučík v době kdy jsem trápil LOGO, které je sice pro daný účel
možná kanonem na jepici, ale zajišťuje blokace povelů, stop a časování
komfortně a jistě. Na vstupu má 4 tlačítka - START (deblokace ovládání
při rádiovém ovládání), Nahoru, Dolů a havarijní STOP. Výstup ovládá tři
relé - AC napájení, Nahoru, Dolů.
--
   Děkuji za nasměrování a dovolím si problém prohlásiti za vyřešený :-)

   Petr