Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 8 17:02:34 CET 2023

Fungování Tigo:
Na každý panel je namontován vlastní optimizér. Ten je napájen z toho
panelu, na který je připojený.
Funguje už od nějakých 8V
Takže když panely nedávají, optimizér je prostě vypnutý.
Teoreticky se nemusí montovat na každý panel stringu ale jen na nějaké
problematické. Ale pak jsou tam nějaká omezení.
Cena jednoho optimizéru je kolem 1000 Kč.
Ty optimizéry umí fungovat i jen takto samostatně. Pak jen optimalizují
a nemají žádné bezpečností funkce.

Pokud se má využít jejich potenciál naplno, tak je třeba k tomu přidat
řízení. Cena něco kolem 5000 Kč.
To řízení se skládá z krabičky s inteligencí a komunikací, jmenuje se CCA.
A pak z transpondéru TAP, který komunikuje bezdrátově s jednotlivými
optimizéry.
To řízení (CCA + TAP) už je napájeno ze 24V a bere kolem těch 4-5W.

Pokud tam to řízení je, tak to umí nejen optimalizovat (lépe než bez
řízení a tedy bez komunikace).
Kromě toho to umí celkem pěkný monitoring na úrovni jednotlivých panelů.
A hlavně to umí bezpečné odpojeni panelů (Rapid Shutdown).
Ten funguje tak, že zřejmě vyzkratuje panel a následně ho odpojí.
Výsledkem je, že panel pak dodává cca 0.6V.
Píšu "zřejmě", protože Tigo detaily tají. Garantují jen těch 0.6V na
panel, ale neřeknou jak toho docílili.

Aktivace toho shutdownu se dá udělat buď kontaktem na tom CCA, nebo
odpojením napájení CCA.
Ale vývojáři asi chyběli ve škole, když se probíraly zásady
bezpečnostního řízení.
Takže to tlačítko funguje jako spínací, místo aby bylo rozpínací.
Pro skutečné zabezpečení se tedy musí využít ta druhá možnost, tj.
uříznou napájení řídící jednotce CCA.

No a pokud se to CCA+TAP napájí z backup výstupu elektrárny, tak prostě
vyhození hlavního jističe nebo pojistek
na vstupu do baráku to solární pole nerozpojí.

PL