OT: tak uz nesmime ani zarivky ?

Čtvrtek Srpen 24 23:07:10 CEST 2023

Ledky s 3000K a CRI 96, které mám doma, od žárovky nerozeznáte. U těch
ledek s vysokým CRI je docela dobře potlačená ta díra ve spektru mezi
modrou 450 nm, kde svítí čip a zelenou, kterou udělá luminofor. U těch
horších (levnějších? vývojově starších?) luminoforů se nedaří vlnovou
délku světla zvětšit o tak málo a na modrozelené je díra. Červená taky
nic moc, u luminoforů s vysokým CRI je výrazně lepší. Chce to kupovat
ledky s vysokým CRI a i z těch je dobré si vybírat.

Ohledně LED zářivek je situace asi o dost lepší, než u LED žárovek.
Přece jen ta trubice má větší plochu, než žárovka. LED žárovka je
vyloženě kompromis mezi tím, jak by to mělo svítit a tím, co je reálné
uchladit. Teď už je to snad lepší, ale bývalo to tak, aby to přežilo
záruku. Když takovou žárovku dáte do svítidla, kde se nechladí, spoustě
lidí nevysvětlíte, že to zkrátka takhle nejde. U přítelkyně ve starém
baráku jsou svítidla, kde se svítí žárovkama. Pokud tohle někdo
nepochopí, jsou pak ledky "špatné" že furt odcházejí. Já svítím s LED
modulama už od doby, co jsem stavěl (asi 8 let), chlazení ve stropě mám
trochu předimenzované a neodešlo mi ještě vůbec nic.

Chápu že je pohodlné místo výměny svítidla někam našroubovat LED
žárovku, ale je to špatné řešení. Dělá se to jen proto, že to lidi
chtějí kupovat. Náhrada halogenky G9 je už úplný nesmysl. Zapuštěné ve
stropě se to neuchladí, světelný výkon má při tom menší než halogenka. A
i když ekologie výroby ledek asi taky není nic moc, pokud se dobrým
chlazením zajistí dlouhá životnost, nemám s tím problém. Pokud se to po
roce mění jako spotřebka, je to špatně. Ale tak daleko se zatím
ekoteroristi nedostali, aby tohle začali řešit :-)

Anděl