Re: Zemní smyčka

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 24 13:06:57 CEST 2023

Ještě bych k tomu poznamenal, že velmi důležité je, aby úbytky napětí od
procházejícího proudu nevstupovaly do signálů. To se zdánlivě řeší tím
"zemněním do jednoho bodu", jenže bod je idealizovaná věc a v praxi
neexistuje. A vlastně ani ideální bod by nepomoh. Proto je potřeba
hiearchie.

Např. je blbost se snažit do jednoho bodu spojit střed trafa, střed
všech filtračních kondenzátorů, výkonové a signálové GND, jako je to
třeba na tom obrázku na pavouk.org. To místo bude reálně nějaká věc s
nenulovými rozměry a kdovíjakými parazitními parametry. Když se ale
vezmou levé fitrační C, jejich střed spojí se středem trafa a odtamtud
povede spoj na střed pravých filtračních C a teprve tam bude to
zbývající rozdělení, bude to samozřejmě lepší.

Tím se ale vracíme ke smyčkám: Že se do smyčny nic neindukuje, ještě
neznamená, že nezpůsobí problémy. A vlastně to ani nemusí být přímo
spojená smyčka. Když vezmu, že je nějaký zdroj signálu, třeba
předzesilovač, jeho výstup je vůči jeho GND a ta je víceméně bezúbytkově
na tom středu. A ten výsup jde do vstupu výkonového zesilovače. Jenže
skrz jeho GND prochází jím odebíraný proud. Úbytek na tý jeho GND tedy
vstoupí do jím zesilovaného signálu a vytvoří nějakou zpětnou vazbu,
která může dělat divy:-)

Když ale povede ze zdroje výkonové napájení do výkonového zesilovače a
teprve z něj povedou všehcny napájecí dráty, spolu se signálem, do toto
předzesilovače, vliv toho úbytku zmizí.

PH