Re: Znovu aktivní balancery s trafem - limit
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 17 15:09:52 CEST 2023
Tahle konference má zajímavou vlastnost, že když se něco probírá déle,
začne se to opakovat:-)
(ale tentokrát to vedlo k nečekanému závěru, vlastně dvěma)
(a finální shrnutí je, že asi neexistuje jednoduché řešení pro velký
balanční proud u více článků a může za to pan Ohm)
Elegance toho klasického řešeni s trafem je, že v propustném režinu se
dá jedním MOSFETem přenášet energie v obou směrech. Všechno zapnu a
proudy choděj jak chtěj. Jen tam pak zbyde magnetizační energie. Té se
dá buď zbavit přes rekuperační vinutí, nebo, u jádra s vysokým Al, kde
magnetizační proud tvoří malou část pracovního, jí prostě obětovat.
Takhle si myslím, že to je v těch čínských, protože jsem na obrázcích
neviděl rekuperační vinutí.
A když chcete to původní řešení použít na velký výkon, nastanou problémy
s malou magnetizací. Trafo pro propustný režim se navrhuje tak, aby
magnetizační pole projelo velkou část lineární oblasti. Když tohle
ošidíme, trafo je měkké. Při kombinaci malé napětí + velký výkon tak
narazíme na limit, že pro požadovaný f je méně než 1 závit na požadované U.
Pokud byste to chtěl provozovat jako flyback v režimu ze silnějších do
slabších článků, nastane problém s polaritou napětí, protože v obou
krocích je stejná polarita proudu vinutíma. Takže buď dvojitý vinutí a
2x víc MOSFETů, nebo H-můstky. A velmi přesně časovat, aby byla jen
krátká doba, kdy proud prochází diodama. Tím elegance původního řešení padá.
Flyback v režimu výměny mezi celou baterií a některými články bude
náročnej. V podstatě tomu nic nebrání, jen to vyžaduje kombinaci
parametrů trafa, která se fyzicky blbě realizuje pro velký počet článků.
Flyback vyžaduje vysokou vazbu a k tomu ještě velkou akumulovanou
energii. To se dobře realizuje v E jádře, které má vysokou permeabilitu,
aby pole chtělo přednostně jít přez něj a mezeru, kam se ukládá většina
energie. A vinutí s větším počtem závitů, vhodně promíchaná v prostoru
jádra. Nakonec ještě vnější opatření snižující rozptylovou indukčnost,
jako třeba zkratovaný závit z fólie přez velkou část plochy.
Když takové trafo prakticky realizujete s patřičným počtem vinutí,
můžete ho použít pro obě řešení:-)
Teď mě napadlo, že možná ten*flyback je pro větší balanční proudy
výhodnější*:
Při propustném řešení je ten balanční proud dán rozdílem napětí a
součtem všech odporů zdrojové i cílové strany. Když chceme např. 20 A a
100 mV, musíme ten součet narvat pod 5 mΩ. To je v podstatě mimo realitu:-)
S flybackem se odstraní vliv těch odporů na proud, protože ten prochází
při celém napětí. Tedy zůstane vliv všech R na ztráty, ale aspoň tam
bude moct procházet požadovaný I.
Takže závěr je, že pokud se dá takové trafo realizovat, tak s ním dělat
ten flyback, protože*ani správné trafo neumožní propustný přenos velkého
balančního proudu*.
PH
Dne 17.04.2023 v 6:59 Martin Záruba napsal(a):
> Souhlasím s "Použití L k akumulaci má velké výhody". Proč to tedy
> nejde udělat tak, že je tam tolik vinutí jako článků, jeden snadno
> ovladatelný mosfet pro každý článek a jedno vinutí s počtem závitů
> rovným součtu ostatních.
>
> 1) V prvním kroku se sepnou všechny spínače článků a pracuje princip
> paralelního spojení. Současně se ale akumuluje část energie v jádře.
> Pak se všechny rozepnou a sepne se spínač celé baterie do cívky pro
> celou baterii. Naakumulovaná energie se přelije do celé baterie. To
> bude nejlépe fungovat při nabíjení, kdy jeden článek je již téměř
> czela nabit.
>
> 2) A naopak když je jeden skoro vybit: Sepne se spínač celé baterie a
> v jádře se nahromadí, co je možné. Spínač rozepne a sepnou spínače
> článků. Nahromaděná energie půjde především do článku s nejmenším
> napětím.
>
> Samozřejmě mohlo by to být tak, že v 1) je sepnutý jen mosfet nejvíce
> nabitého článku a v 2) mosfet nejvíce vybitého článku. Vyžaduje to ale
> inteligentnější řízení. Tam je to pro mě tenký led, dovedu si to
> představit pomocí mikroprocesoru, který jen ovládá, který článek se
> bude nabíjet nebo vybíjet. Rychlost není podstatná, nikdy není
> současně nabíjení i vybíjení (v rychlosti, která je v možnostech
> procesoru).
>
> Pokud tedy nejsou podstatné spínací ztráty, viz Váš příspěvekz 16.4.
> 14:16, co brání tento krok opakovat mnohokrát za vteřinu, jinak řečeno
> pracovat na dostatečně vysoké frekvenci? Kde je ďáblík?
>
> Martin Záruba
>
> Dne 16.4.2023 v 18:46 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Momentálně je řeč o transformování v propustném režimu. Tam je
>> akumulovaná energie pouze nutné zlo. (A taky se to nehodí do
>> koloběžky, je to jen odbočka od původního tématu)
>> Podstata je, že se udělá trafo s tolika vinutími, kolik je článků,
>> třeba 10, nebo víc. V jeden okamžik se všechny vinutí zapnou a
>> prochází proudy, jako kdyby bylo všecho paralelně. Je to úžasně
>> jednoduchý a krásně to funguje, prodávaj to na Ali, ..., dokud není
>> požadován výkon větší než hranice, kdy velikost trafa neumožní
>> správné nasycení za rozumné frekvence. Pak nastanou problémy tady
>> popisované, vedoucí na trafo jak kráva.
>>
>> Kondenzátory:
>> Při přenosu vznikne ztráta E = Q*dU a protože dU je malé k U, tak to
>> nevadí. Když ale dojde na větší proudy, tak T=RC při třeba 20F a 50
>> mΩ vede na v podstatě kontinuální proud. Hlavní problém je, že když
>> ten proud má bejt třeba 20 A tak při 50 mΩ to prostě moc nefunguje,
>> rozdíl by byl 1 V. Zdrojem toho velkýho R je, že je potřeba
>> obousměrné spínače na obou pólech. A v obou krocích přenosu, takže
>> 8*Rds.
>> Indukčnost:
>> Použití L k akumulaci má velké výhody, ale jednoduše jde realizovat
>> jen mezi sousedními články, říká se tomu posměšně kyblíková brigáda.
>> Nereálné je použití v konfiguraci jako s C, protože ty 4 MOSFETy je
>> vůbec problém řídit, natož rychle. Reálný je přenos z jakéhokoli
>> článku na svorky celé baterie, jde to i z více ks najednou, to jsem
>> chtěl udělat, o tom je většina tohoto vlákna. Jenže na 20A je moc
>> ďáblíků vdetailech.
>>
>> Ve finále tohle vlákno obsahuje odpověď na otázku, proč se do
>> koloběžek nedávají pořádné aktivní balancery a ta odpověď není "aby
>> zlý výrobce vydělal na nových baterkách" :-)
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230417/0b0e04c0/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list