Re: Znovu aktivní balancery s trafem - limit

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 17 15:09:52 CEST 2023

Tahle konference má zajímavou vlastnost, že když se něco probírá déle,
začne se to opakovat:-)
(ale tentokrát to vedlo k nečekanému závěru, vlastně dvěma)
(a finální shrnutí je, že asi neexistuje jednoduché řešení pro velký
balanční proud u více článků a může za to pan Ohm)

Elegance toho klasického řešeni s trafem je, že v propustném režinu se
dá jedním MOSFETem přenášet energie v obou směrech. Všechno zapnu a
proudy choděj jak chtěj. Jen tam pak zbyde magnetizační energie. Té se
dá buď zbavit přes rekuperační vinutí, nebo, u jádra s vysokým Al, kde
magnetizační proud tvoří malou část pracovního, jí prostě obětovat.
Takhle si myslím, že to je v těch čínských, protože jsem na obrázcích
neviděl rekuperační vinutí.

A když chcete to původní řešení použít na velký výkon, nastanou problémy
s malou magnetizací. Trafo pro propustný režim se navrhuje tak, aby
magnetizační pole projelo velkou část lineární oblasti. Když tohle
ošidíme, trafo je měkké. Při kombinaci malé napětí + velký výkon tak
narazíme na limit, že pro požadovaný f je méně než 1 závit na požadované U.

Pokud byste to chtěl provozovat jako flyback v režimu ze silnějších do
slabších článků, nastane problém s polaritou napětí, protože v obou
krocích je stejná polarita proudu vinutíma. Takže buď dvojitý vinutí a
2x víc MOSFETů, nebo H-můstky. A velmi přesně časovat, aby byla jen
krátká doba, kdy proud prochází diodama. Tím elegance původního řešení padá.

Flyback v režimu výměny mezi celou baterií a některými články bude
náročnej. V podstatě tomu nic nebrání, jen to vyžaduje kombinaci
parametrů trafa, která se fyzicky blbě realizuje pro velký počet článků.
Flyback vyžaduje vysokou vazbu a k tomu ještě velkou akumulovanou
energii. To se dobře realizuje v E jádře, které má vysokou permeabilitu,
aby pole chtělo přednostně jít přez něj a mezeru, kam se ukládá většina
energie. A vinutí s větším počtem závitů, vhodně promíchaná v prostoru
jádra. Nakonec ještě vnější opatření snižující rozptylovou indukčnost,
jako třeba zkratovaný závit z fólie přez velkou část plochy.

Když takové trafo prakticky realizujete s patřičným počtem vinutí,
můžete ho použít pro obě řešení:-)

Teď mě napadlo, že možná ten*flyback je pro větší balanční proudy
výhodnější*:
Při propustném řešení je ten balanční proud dán rozdílem napětí a
součtem všech odporů zdrojové i cílové strany. Když chceme např. 20 A a
100 mV, musíme ten součet narvat pod 5 mΩ. To je v podstatě mimo realitu:-)
S flybackem se odstraní vliv těch odporů na proud, protože ten prochází
při celém napětí. Tedy zůstane vliv všech R na ztráty, ale aspoň tam
bude moct procházet požadovaný I.

Takže závěr je, že pokud se dá takové trafo realizovat, tak s ním dělat
ten flyback, protože*ani správné trafo neumožní propustný přenos velkého
balančního proudu*.

PH