<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Tahle konference má zajímavou vlastnost, že když se něco probírá
déle, začne se to opakovat:-)<br>
(ale tentokrát to vedlo k nečekanému závěru, vlastně dvěma)<br>
(a finální shrnutí je, že asi neexistuje jednoduché řešení pro velký
balanční proud u více článků a může za to pan Ohm)<br>
<br>
Elegance toho klasického řešeni s trafem je, že v propustném režinu
se dá jedním MOSFETem přenášet energie v obou směrech. Všechno zapnu
a proudy choděj jak chtěj. Jen tam pak zbyde magnetizační energie.
Té se dá buď zbavit přes rekuperační vinutí, nebo, u jádra s vysokým
Al, kde magnetizační proud tvoří malou část pracovního, jí prostě
obětovat. Takhle si myslím, že to je v těch čínských, protože jsem
na obrázcích neviděl rekuperační vinutí.<br>
<br>
A když chcete to původní řešení použít na velký výkon, nastanou
problémy s malou magnetizací. Trafo pro propustný režim se navrhuje
tak, aby magnetizační pole projelo velkou část lineární oblasti.
Když tohle ošidíme, trafo je měkké. Při kombinaci malé napětí +
velký výkon tak narazíme na limit, že pro požadovaný f je méně než 1
závit na požadované U.<br>
<br>
Pokud byste to chtěl provozovat jako flyback v režimu ze silnějších
do slabších článků, nastane problém s polaritou napětí, protože v
obou krocích je stejná polarita proudu vinutíma. Takže buď dvojitý
vinutí a 2x víc MOSFETů, nebo H-můstky. A velmi přesně časovat, aby
byla jen krátká doba, kdy proud prochází diodama. Tím elegance
původního řešení padá.<br>
<br>
Flyback v režimu výměny mezi celou baterií a některými články bude
náročnej. V podstatě tomu nic nebrání, jen to vyžaduje kombinaci
parametrů trafa, která se fyzicky blbě realizuje pro velký počet
článků. Flyback vyžaduje vysokou vazbu a k tomu ještě velkou
akumulovanou energii. To se dobře realizuje v E jádře, které má
vysokou permeabilitu, aby pole chtělo přednostně jít přez něj a
mezeru, kam se ukládá většina energie. A vinutí s větším počtem
závitů, vhodně promíchaná v prostoru jádra. Nakonec ještě vnější
opatření snižující rozptylovou indukčnost, jako třeba zkratovaný
závit z fólie přez velkou část plochy.<br>
<br>
Když takové trafo prakticky realizujete s patřičným počtem vinutí,
můžete ho použít pro obě řešení:-)<br>
<br>
Teď mě napadlo, že možná ten<b> flyback je pro větší balanční proudy
výhodnější</b>:<br>
Při propustném řešení je ten balanční proud dán rozdílem napětí a
součtem všech odporů zdrojové i cílové strany. Když chceme např. 20
A a 100 mV, musíme ten součet narvat pod 5 mΩ. To je v podstatě mimo
realitu:-)<br>
S flybackem se odstraní vliv těch odporů na proud, protože ten
prochází při celém napětí. Tedy zůstane vliv všech R na ztráty, ale
aspoň tam bude moct procházet požadovaný I.<br>
<br>
Takže závěr je, že pokud se dá takové trafo realizovat, tak s ním
dělat ten flyback, protože<b> ani správné trafo neumožní propustný
přenos velkého balančního proudu</b>.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 17.04.2023 v 6:59 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:191ed403-7650-9f2d-22ea-615b4e90738c@volny.cz">Souhlasím
s "Použití L k akumulaci má velké výhody". Proč to tedy nejde
udělat tak, že je tam tolik vinutí jako článků, jeden snadno
ovladatelný mosfet pro každý článek a jedno vinutí s počtem závitů
rovným součtu ostatních.
<br>
<br>
1) V prvním kroku se sepnou všechny spínače článků a pracuje
princip paralelního spojení. Současně se ale akumuluje část
energie v jádře. Pak se všechny rozepnou a sepne se spínač celé
baterie do cívky pro celou baterii. Naakumulovaná energie se
přelije do celé baterie. To bude nejlépe fungovat při nabíjení,
kdy jeden článek je již téměř czela nabit.
<br>
<br>
2) A naopak když je jeden skoro vybit: Sepne se spínač celé
baterie a v jádře se nahromadí, co je možné. Spínač rozepne a
sepnou spínače článků. Nahromaděná energie půjde především do
článku s nejmenším napětím.
<br>
<br>
Samozřejmě mohlo by to být tak, že v 1) je sepnutý jen mosfet
nejvíce nabitého článku a v 2) mosfet nejvíce vybitého článku.
Vyžaduje to ale inteligentnější řízení. Tam je to pro mě tenký
led, dovedu si to představit pomocí mikroprocesoru, který jen
ovládá, který článek se bude nabíjet nebo vybíjet. Rychlost není
podstatná, nikdy není současně nabíjení i vybíjení (v rychlosti,
která je v možnostech procesoru).
<br>
<br>
Pokud tedy nejsou podstatné spínací ztráty, viz Váš příspěvekz
16.4. 14:16, co brání tento krok opakovat mnohokrát za vteřinu,
jinak řečeno pracovat na dostatečně vysoké frekvenci? Kde je
ďáblík?
<br>
<br>
Martin Záruba
<br>
<br>
Dne 16.4.2023 v 18:46 Pavel Hudeček napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Momentálně je řeč o transformování v
propustném režimu. Tam je akumulovaná energie pouze nutné zlo.
(A taky se to nehodí do koloběžky, je to jen odbočka od
původního tématu)
<br>
Podstata je, že se udělá trafo s tolika vinutími, kolik je
článků, třeba 10, nebo víc. V jeden okamžik se všechny vinutí
zapnou a prochází proudy, jako kdyby bylo všecho paralelně. Je
to úžasně jednoduchý a krásně to funguje, prodávaj to na Ali,
..., dokud není požadován výkon větší než hranice, kdy velikost
trafa neumožní správné nasycení za rozumné frekvence. Pak
nastanou problémy tady popisované, vedoucí na trafo jak kráva.
<br>
<br>
Kondenzátory:
<br>
Při přenosu vznikne ztráta E = Q*dU a protože dU je malé k U,
tak to nevadí. Když ale dojde na větší proudy, tak T=RC při
třeba 20F a 50 mΩ vede na v podstatě kontinuální proud. Hlavní
problém je, že když ten proud má bejt třeba 20 A tak při 50 mΩ
to prostě moc nefunguje, rozdíl by byl 1 V. Zdrojem toho velkýho
R je, že je potřeba obousměrné spínače na obou pólech. A v obou
krocích přenosu, takže 8*Rds.
<br>
Indukčnost:
<br>
Použití L k akumulaci má velké výhody, ale jednoduše jde
realizovat jen mezi sousedními články, říká se tomu posměšně
kyblíková brigáda. Nereálné je použití v konfiguraci jako s C,
protože ty 4 MOSFETy je vůbec problém řídit, natož rychle.
Reálný je přenos z jakéhokoli článku na svorky celé baterie, jde
to i z více ks najednou, to jsem chtěl udělat, o tom je většina
tohoto vlákna. Jenže na 20A je moc ďáblíků vdetailech.
<br>
<br>
Ve finále tohle vlákno obsahuje odpověď na otázku, proč se do
koloběžek nedávají pořádné aktivní balancery a ta odpověď není
"aby zlý výrobce vydělal na nových baterkách" :-)
<br>
</blockquote>
</blockquote>
</body>
</html>