Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Martin Záruba swz na volny.cz
Pondělí Duben 17 06:59:52 CEST 2023

Souhlasím s "Použití L k akumulaci má velké výhody". Proč to tedy nejde
udělat tak, že je tam tolik vinutí jako článků, jeden snadno ovladatelný
mosfet pro každý článek a jedno vinutí s počtem závitů rovným součtu
ostatních.

1) V prvním kroku se sepnou všechny spínače článků a pracuje princip
paralelního spojení. Současně se ale akumuluje část energie v jádře. Pak
se všechny rozepnou a sepne se spínač celé baterie do cívky pro celou
baterii. Naakumulovaná energie se přelije do celé baterie. To bude
nejlépe fungovat při nabíjení, kdy jeden článek je již téměř czela nabit.

2) A naopak když je jeden skoro vybit:  Sepne se spínač celé baterie a v
jádře se nahromadí, co je možné. Spínač rozepne a sepnou spínače článků.
Nahromaděná energie půjde především do článku s nejmenším napětím.

Samozřejmě mohlo by to být tak, že v 1) je sepnutý jen mosfet nejvíce
nabitého článku a v 2) mosfet nejvíce vybitého článku. Vyžaduje to ale
inteligentnější řízení. Tam je to pro mě tenký led, dovedu si to
představit pomocí mikroprocesoru, který jen ovládá, který článek se bude
nabíjet nebo vybíjet. Rychlost není podstatná, nikdy není současně
nabíjení i vybíjení (v rychlosti, která je v možnostech procesoru).

Pokud tedy nejsou podstatné spínací ztráty, viz Váš příspěvekz 16.4.
14:16, co brání tento krok opakovat mnohokrát za vteřinu, jinak řečeno
pracovat na dostatečně vysoké frekvenci? Kde je ďáblík?

Martin Záruba