Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Duben 16 17:59:56 CEST 2023

Já tohle vlákno nesleduji celé, balancovat asi hned tak nebudu, ale měl
bych k tomu pár rýpavých poznámek. Moc nerozumím tomu přelévat energii
pomocí kondenzátorů. Články jsou zdroj napětí a to poměrně dost tvrdý.
Kondenzátor taky. To se moc nepáruje. Spíš bych jako akumulátor energie
použil indukčnost, to je zdroj proudu, bude se to líp snášet.
Jenže akumulovat energii do feritového toroidu moc nejde. Kdysi kolega
dělal něco podobného, měl celou krabici různých feritů z Prametu a
hlavně různých tvarů. Já jsem mu na to udělal zkoušečku, která
zobrazovala hysterezní křivku na osciloskopu. Tím jsme zjistili, že
pokud do cívky chceme dostat nějakou energii, bez vzduchové mezery to v
podstatě nejde. Ono je to ve své podstatě logické - použitelná objemová
hustota energie je 1/2*B*H v bodě, kde se hysterezní křivka láme.
A v té vzduchové mezeře je B zhruba stejné jako jinde v magnetickém
obvodu, ale H je tam mu_r (relativní permeabilita) krát větší. Takže se
v ní uloží podstatná část té energie, i když je relativně malá (mu_r je
u feritu cca 2000). Na té hysterezní křivce bylo krásně vidět, jak to
H_max ujede doprava, když se zvětší mezera. Závěr z toho byl, že
feritový toroid z jakéhokoli materiálu je pro účel akumulace energie blbost.
Železo-prachová jádra mají tuto mezeru z principu, takže by mohla být
lepší. Sice můžete použít něco hotového, ale optimalizovat akumulační
indukčnost na minimální velikost a rozumnou účinnost bude vyžadovat dost
měření a výpočtů. A nakoupit celý sortiment jader.

Mrazík