Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Úterý Duben 11 11:21:13 CEST 2023
No to je hezký, že můj kontrolér ví kolik jich odpojil, ale neví to
regulátor od výrobce koloběžky a ten při 30V začne blikat poslední
čárkou a o kousek níž pá pá.
PH
Dne 11.04.2023 v 10:02 Tomáš Hamouz napsal(a):
> Re: Aktivní balancery v koloběžkách? Pokud by se ty sekce odpojovaly
> centrálně, tak ten kontrolér přece ví kolik sekcí odpojil a podle toho
> si určí jaké má být celkové napětí.
>
> Tomáš
>
>
> O tom odpojovači jednotlivých článků jsem uvažoval taky.
>
> Ale jednak se toho bojím, je to v podstatě plně funkční
> autodestrukčnbí HW:-) Takže do koloběžky co celoročně parkuje na ulici
> OK, ale doma bych se toho trochu bál.
>
> Druhá věc je, jak moc to vlastně umožní, bez spolupráce s regulátorem,
> využít zbývající energii ve zbytku baterky. Když FW vidí jenom celkové
> napětí a to je prostě o 10 % nižší. Ale hlavní vlastně bude, že se tím
> zabrání rapidnímu zhoršení nejslabších článků. Jenže jak jsem tak
> včera koukal do těch DS, tak když bude ten nejslabší článek takto plně
> využíván, jeho životnost bude těch 300 cyklů, na kterých se všechny
> zkoumané DS shodovaly. Takže vlastně možná zase jen prodloužení umírání?
>
> Kdybych ty vadné zásadně vyměňoval za větší, které by se pak využívaly
> méně...
> Pořád nevím, jak moc věřit těm 3000 mAh.
>
> A pak ještě nevím, když je dejme tomu článek s 50 % kapacity, jaké
> záporné napětí je na něm ke konci jízdy, když se skrz něj po vybití
> protáhla ještě celá jeho aktuální C a právě zkrz něj prochází proud
> 4C? Bude to blíž k -1, nebo -10?
>
> PH
>
> Dne 09.04.2023 v 23:13 Jan Kuba napsal(a):
> .. ty články není třeba měnit, pokud se z nich nestanou během
> používání "propojky"..
> Když to člověk uhlídá, tak není důvod, aby ta část baterie odcházela.
> Už jsem to psal, problém je i to, že to lidi ždímou "nadoraz" a není
> tam nějaký systém, který to při poklesu jednotlivé části baterie
> odpojí celou baterku.
> A čím víc se ten rozdíl při vybíjení u té jedné části projevuje, tím
> víc ta část baterky odchází.
>
> Až ty bloky z té Yamahy otestuji, dám vědět, ale skoro s jistotou mohu
> říct, že budou v pořádku, protože jsem vyřadil ten vadný blok a
> ostatní se při zátěži chovají "mravně"
> ale samozřejmě jsou tam nějaké rozdíly...
>
> Jinak ještě k těm balancérům...Asi před 3 lety před covidem jsem
> koupil na blešáku v SRN baterku z koloběžky, pocházela nejspíš z
> nějaké té půjčovací,
> protože narozdíl od těch "soho" byla ta baterka robustně udělaná a s
> kapacitou 12Ah ( 6 článků v sekci paralelně )
> Prodejce jich měl víc a i vzhled a jiný kmen toho prodávajícího
> ukazoval nejspíš že ten původ bude bůhvíjaký.
> A tam ten balancér byl udělaný tak, že každá paralelní sekce byla
> připojena do celkové baterie v sérii svým mosfetem a každá tato
> sérová kombinace mosfetu a baterie přemostěna dalším mosfetem. Tím
> nejspíš elekronika dokázala dobře balancovat i při vybíjení nejspíš
> prostým
> odpojením té slabší sekce. Baterie měla dva proudové konektory a šla
> samostatně nabíjet i vybíjet.
> Já jsem tu baterii naimplementoval do čtyřkolky Grande a dodnes jezdí
> naprosto bez problému. Před Vánoci jsem ty články měřil a jsou jeden
> jako druhý...
> Mrzí mě, že jsem jich tenkrát nevzal víc, chtěl 50E za baterku.
> Takže ono to jde udělat dobře, ale jde o to, že výrobce u těch "SOHO"
> elektobazmeků nechce, aby to sloužilo dlouho.
>
>
>
> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
>
>
>
> ne 9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
> Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.
>
> U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý
> vyměnit, to vychází něco přes 2.5 kč/km.
> Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4
> každý Mm, tak je to 0,4 za km.
> A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm,
> tak by to byla pohoda.
>
> Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně
> poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)
> Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama.
> Koupit první a pak už jen výměny zdarma:-)
> Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to
> vytrestalo výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty
> dávaj po reklamaci:-)
> Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.
>
> Soukromě přišel link:
> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
> Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší
> proudy jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba 3250
> mAh/10A a čínsky to nevypadá:
> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html
>
> Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:
> https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf
>
> PH
>
> Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):
> Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha)
> 10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.
> Teď vybito už po 8 km jízdy.
> Měření po vybití je:
> 3,97
> 3,99
> 3,99
> 4,01
> 0,16
> 3,89
> 3,97
> 3,94
> 3,77
> 3,69
>
> Ty čtyři články mají kapacitu 0,18Ah - měřeno na BT-C3100
> Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.
>
> Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení nic,
> baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V.
> Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí vadného
> čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.
>
> Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na
> články... viz obrázek
>
> Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil baterku novou - za cca
> 6260kč.
> Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to
> "elektroježdění"
>
> Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...
> Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na
> 4600 cyklů pro dvoutřetinovou kapacitu...
>
>
>
>
> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
>
>
>
> ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
> Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
> Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
>
> Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
> Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá blokovat
> držením brzdy:-)
>
> Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do
> koloběžky?
>
> PH
>
> Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i
> připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení,
> podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty při
> připojení nabíjení a pak zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je
> nabito. Ale možná je to trapně udělaný separátně a to
> zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle celkovýho U?
>
> PH
>
> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek.
> Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.)
> nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která odpovídá
> např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. udělá jeden
> článek a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje
> měření 2 roky staré baterie z hoveboardu.
>
> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak BMS
> baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>
> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně hodil
> aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>
> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A. Cívku
> bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do prostoru pod
> dvěma články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2
> ks DPAK MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to teda
> zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.
>
> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v
> košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně funguje, i
> po dnes dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem, 30 % po
> kostkách a 10 % šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.
> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc aktuální
> požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom psal koncem
> léta:-)
>
> PH
>
> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly tam byly
> u baterky staré 2 roky mnohem větší:
> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>
> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor. Jeho
> horší kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší zátěži.
>
> Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>
> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení životnosti.
> Teď jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem
> nabíjet. Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků se vybila
> na třeba 47 a část na 53 %. To přeci není nijak význaný rozdíl.
>
> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1 µH a tady
> odkazovanému Číňanovi taky:-)
>
> PH
>
> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1% odběru. Ony ty aku
> mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže
> vydrží ne jen o rok, ale řádově déle.
>
> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli do cívek nebo
> do kondů, to ale taky funguje, je to levný, malý, ale balancování trvá
> tak o 2 řády dýl (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se
> to dát všude, co je zapnutý je občas)
> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>
> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší ten s toroidem
> nebo supercapem, toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty hodně
> lezou do peněz
> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>
>
> Jan Kuba napsal(a):
> Slaboučký článek pak slouží jako propojka. Kdyby se to balancovalo i
> při tom odběru tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230411/5fc4a0ab/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list