<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
No to je hezký, že můj kontrolér ví kolik jich odpojil, ale neví to
regulátor od výrobce koloběžky a ten při 30V začne blikat poslední
čárkou a o kousek níž pá pá.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 11.04.2023 v 10:02 Tomáš Hamouz
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:563382046.20230411100235@seznam.cz">
<title>Re: Aktivní balancery v koloběžkách?</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 9pt;">Pokud by
se ty sekce odpojovaly centrálně, tak ten kontrolér přece ví
kolik sekcí odpojil a podle toho si určí jaké má být celkové
napětí.<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
</span>
<table>
<tbody>
<tr>
<td width="2" bgcolor="#0000ff"><br>
</td>
<td><span style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;">O tom odpojovači jednotlivých článků jsem uvažoval
taky.<br>
<br>
Ale jednak se toho bojím, je to v podstatě plně funkční
autodestrukčnbí HW:-) Takže do koloběžky co celoročně
parkuje na ulici OK, ale doma bych se toho trochu bál.<br>
<br>
Druhá věc je, jak moc to vlastně umožní, bez spolupráce
s regulátorem, využít zbývající energii ve zbytku
baterky. Když FW vidí jenom celkové napětí a to je
prostě o 10 % nižší. Ale hlavní vlastně bude, že se tím
zabrání rapidnímu zhoršení nejslabších článků. Jenže jak
jsem tak včera koukal do těch DS, tak když bude ten
nejslabší článek takto plně využíván, jeho životnost
bude těch 300 cyklů, na kterých se všechny zkoumané DS
shodovaly. Takže vlastně možná zase jen prodloužení
umírání?<br>
<br>
Kdybych ty vadné zásadně vyměňoval za větší, které by se
pak využívaly méně...<br>
Pořád nevím, jak moc věřit těm 3000 mAh.<br>
<br>
A pak ještě nevím, když je dejme tomu článek s 50 %
kapacity, jaké záporné napětí je na něm ke konci jízdy,
když se skrz něj po vybití protáhla ještě celá jeho
aktuální C a právě zkrz něj prochází proud 4C? Bude to
blíž k -1, nebo -10?<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 09.04.2023 v 23:13 Jan Kuba napsal(a):<br>
.. ty články není třeba měnit, pokud se z nich nestanou
během používání "propojky".. <br>
Když to člověk uhlídá, tak není důvod, aby ta část
baterie odcházela. Už jsem to psal, problém je i to, že
to lidi ždímou "nadoraz" a není tam nějaký systém, který
to při poklesu jednotlivé části baterie odpojí celou
baterku.<br>
A čím víc se ten rozdíl při vybíjení u té jedné části
projevuje, tím víc ta část baterky odchází.<br>
<br>
Až ty bloky z té Yamahy otestuji, dám vědět, ale skoro s
jistotou mohu říct, že budou v pořádku, protože jsem
vyřadil ten vadný blok a ostatní se při zátěži chovají
"mravně"<br>
ale samozřejmě jsou tam nějaké rozdíly... <br>
<br>
Jinak ještě k těm balancérům...Asi před 3 lety před
covidem jsem koupil na blešáku v SRN baterku z
koloběžky, pocházela nejspíš z nějaké té půjčovací,<br>
protože narozdíl od těch "soho" byla ta baterka robustně
udělaná a s kapacitou 12Ah ( 6 článků v sekci paralelně
) <br>
Prodejce jich měl víc a i vzhled a jiný kmen toho
prodávajícího ukazoval nejspíš že ten původ bude
bůhvíjaký.<br>
A tam ten balancér byl udělaný tak, že každá paralelní
sekce byla připojena do celkové baterie v sérii svým
mosfetem a každá tato<br>
sérová kombinace mosfetu a baterie přemostěna dalším
mosfetem. Tím nejspíš elekronika dokázala dobře
balancovat i při vybíjení nejspíš prostým<br>
odpojením té slabší sekce. Baterie měla dva proudové
konektory a šla samostatně nabíjet i vybíjet. <br>
Já jsem tu baterii naimplementoval do čtyřkolky Grande
a dodnes jezdí naprosto bez problému. Před Vánoci jsem
ty články měřil a jsou jeden jako druhý...<br>
Mrzí mě, že jsem jich tenkrát nevzal víc, chtěl 50E za
baterku.<br>
Takže ono to jde udělat dobře, ale jde o to, že výrobce
u těch "SOHO" elektobazmeků nechce, aby to sloužilo
dlouho.<br>
<br>
<br>
</span>
<table>
<tbody>
<tr>
<td width="55"><br>
</td>
<td width="470"><span style=" font-family:'arial';
font-size: 10pt; color: #41424e;">Neobsahuje
žádné viry.</span><a style=" color: #4453ea;
font-family:'arial'; font-size: 10pt;"
href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail"
moz-do-not-send="true">www.avast.com</a></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">ne
9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <</span><a
style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;"
href="mailto:edizon@seznam.cz" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">edizon@seznam.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">>
napsal:<br>
Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.<br>
<br>
U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20
chtěl celý vyměnit, to vychází něco přes 2.5 kč/km.<br>
Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak
třeba další 4 každý Mm, tak je to 0,4 za km.<br>
A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4
články za 5 Mm, tak by to byla pohoda.<br>
<br>
Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd
ještě pořádně poklesne, tak reklamovat. To by pak byl
odpis baterky zadara:-)<br>
Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma
zářivkama. Koupit první a pak už jen výměny zdarma:-)<br>
Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i
by to vytrestalo výrobce. Možná mají pro lidi jako já,
lepší baterky a ty dávaj po reklamaci:-)<br>
Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.<br>
<br>
Soukromě přišel link:<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;"
href="https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html</a><br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Zaujaly
mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že
větší proudy jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský
Ah. A tady třeba 3250 mAh/10A a čínsky to nevypadá:<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;"
href="https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html</a><br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Ale
možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem
300 cyklů:<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;"
href="https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf</a><br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">PH<br>
<br>
Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):<br>
Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola (
Yamaha) <br>
10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu ,
naježděno 2100km.<br>
Teď vybito už po 8 km jízdy.<br>
Měření po vybití je:<br>
3,97<br>
3,99<br>
3,99<br>
4,01<br>
0,16<br>
3,89<br>
3,97<br>
3,94<br>
3,77<br>
3,69<br>
<br>
Ty čtyři články mají kapacitu 0,18Ah - měřeno na
BT-C3100<br>
Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit
všechny další.<br>
<br>
Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při
vybíjení nic, baterku odpojí vnitřní elektronika při
napětí okolo 29V. <br>
Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne
napětí vadného čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.<br>
<br>
Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech
nabodovaný na články... viz obrázek<br>
<br>
Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil baterku
novou - za cca 6260kč.<br>
Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně
výhra to "elektroježdění"<br>
<br>
Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...<br>
Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se
dostal na 4600 cyklů pro dvoutřetinovou kapacitu...<br>
<br>
<br>
<br>
</span>
<table>
<tbody>
<tr>
<td width="55"><br>
</td>
<td width="470"><span style=" font-family:'arial';
font-size: 10pt; color: #41424e;">Neobsahuje
žádné viry.</span><a style=" color: #4453ea;
font-family:'arial'; font-size: 10pt;"
href="https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail"
moz-do-not-send="true">www.avast.com</a></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">ne
9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <</span><a
style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;"
href="mailto:edizon@seznam.cz" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">edizon@seznam.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">>
napsal:<br>
Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného
článku.<br>
Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v
mrazu.<br>
<br>
Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:<br>
Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení
se dá blokovat držením brzdy:-)<br>
<br>
Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo
víc, vhodné do koloběžky?<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):<br>
Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů
viděl i připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se
ošetřilo přebíjení, podvybití a nadproud. A BMS v mojí
koloběžce odpojí výstupní dráty při připojení nabíjení a
pak zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je nabito.
Ale možná je to trapně udělaný separátně a to
zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle
celkovýho U?<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):<br>
V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný
výkonový prvek. Většinou se to hlídá elektronikou až za
baterkou ( u regulátoru atd.) nějaké celkové napětí. To
když je pod nějakou hodnotou, která odpovídá např.
2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. udělá
jeden článek a pak se to celkově jeví jako ztráta
kapacity. Viz. to moje měření 2 roky staré baterie z
hoveboardu. <br>
<br>
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <</span><a style="
font-family:'courier new'; font-size: 9pt;"
href="mailto:edizon@seznam.cz" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">edizon@seznam.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">>
napsal(a):<br>
Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku
2,něco, tak BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec
jízdy:-)<br>
<br>
Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se
skutečně hodil aktivní balancer, co bude slabé články
obcházet.<br>
<br>
Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do
10-20 A. Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a
šířka zapadla do prostoru pod dvěma články 18650, stejně
i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK
MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to
teda zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.<br>
<br>
Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)<br>
Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového
hřebenu v košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád
všechno správně funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z
čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 %
šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.<br>
Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud
víc aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky,
jak jsem o tom psal koncem léta:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):<br>
Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty
rozdíly tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší: <br>
3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž
4A<br>
<br>
Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní
odpor. Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví
jen při větší zátěži.<br>
<br>
Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:<br>
4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17<br>
<br>
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <</span><a style="
font-family:'courier new'; font-size: 9pt;"
href="mailto:edizon@seznam.cz" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">edizon@seznam.cz</a><span
style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">>
napsal(a):<br>
Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení
životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 %
baterky. Dal jsem nabíjet. Předpokládám tedy, že při 5%
rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a část na
53 %. To přeci není nijak význaný rozdíl.<br>
<br>
Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná
indukčnost 1 µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):<br>
Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1%
odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká
zátěž taky není pořád, takže vydrží ne jen o rok, ale
řádově déle.<br>
<br>
Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli
do cívek nebo do kondů, to ale taky funguje, je to
levný, malý, ale balancování trvá tak o 2 řády dýl
(mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to
dát všude, co je zapnutý je občas)<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;"
href="https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;"
href="https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html</a><br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">ale
co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší ten
s toroidem nebo supercapem, toroid už jsem sem dával tak
supercap, ale ty hodně lezou do peněz<br>
</span><a style=" font-family:'courier new'; font-size:
9pt;"
href="https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html</a><br>
<a style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;"
href="https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html"
moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html</a><br>
<br>
<br>
<span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">Jan
Kuba napsal(a):<br>
Slaboučký článek pak slouží jako propojka. Kdyby se to
balancovalo i při tom odběru tak podle mě ta baterie
vydrží mnohem déle. </span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
</blockquote>
</body>
</html>