Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 3 01:16:49 CEST 2023

Nebrání tomu nic, jen se bude špatně shánět vhodné jádro, které zároveň
splní všechny požadavky na "flyback velkého výkonu s mnoha
nízkonapěťovými vinutími". Pak to taky zdraží tranzistory, když každej
bude muset rozumně umět celej výkon. No a hlavne to kvůli nízké
účinnosti nebude věc pro použití za běžného provozu.

Pokud taková funkce opravdu má smysl, řešil bych jí samostatně, ne jako
balancer, ale jako "oživovač mrtvol", s jinými požadavky na vlastnosti
co do účinnosti a souvisejících okolností.

Případně to mírně nakombinovat.
Např. by tam byl přiměřenej kond, co by se nabíjel z celý baterky, ten
by se příležitostně přes separátní vinutí vybil přes trafo do jediného
článku, u kterého by se synchronně sepnul tranzistor, co se jinak
používá při normálním provozu. Potíž je, že při větším rozdílu napětí
půjde část proudu přes substrátové diody i do dalších článků. Optimálně
by tomu oživovacímu procesu tedy předcházela fáze, kdy po plném nabití
celé baterky balancer záměrně ten cílový článek vybije. Pak by přepětí
mohlo bejt třeba z 3 na 5 V
"Plná" kombnovaná varianta by obnášela přidat druhé MOSFETy do série,
aby se skutečně dalo docílit přenosu do jediného článku i při vzniku
velkého přepětí. A ty druhý by ani nemusely bejt rychlý, protože by za
běžného provozu byly trvale zaplý.

Z minulého století si pamatuju scénku, kdy jsem dost šíleným nabíjením
zprovoznil NiMH baterku starýho noťasu. Pak byl prodán, týpek ho 2
hodiny používal na baterku, ... za pár dní se vrátil, že po nabití
vydržel hodinu, po dalším půl a skončil u 10 minut:-)
Od té doby jsem k reálné užitečnosti různých oživování skeptický:-)

PH