RE: skutecna presnost tech lepsích multimetru

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Středa Září 21 13:56:15 CEST 2022

Puvodne jsem nechtel prispet do tohoto vlakna, protoze je to objevovani
Ameriky, ale uz mi to nedalo:

- popisovany pomer mezi spickovou a RMS hodnotou se bezne oznacuje za "crest
factor" nebo v logaritmicke skale PAPR
- dobre pristroje (multimetry) pouzivaji ruzne integracni metody mereni (at
uz z duvodu potlaceni 50/60 Hz nebo jinych ruseni)
- osobne pouzivam nekolik dekad (ve smyslu desitek let) HP/Agilent/Keysight
(to je v principu stale stejna firma) od 34401 po dnesni radu 34465A, kde je
"integrating multislope IV" :)
- rozdil mezi dobrymi a spatnymi multimetry muze byt mnoho radu v presnosti,
ale i v proudu , ktery si pri mereni vezmou (pro zde zminene 34465A typicky
25 pA)
- zatim tu nikdo nezminil problem zvany EMF chyba, zpusobena spatne zvolenou
kabelazi, klidne by to vami zminene "uV" mohly byt (pokud pochybujete, tak
zoxidovana med generuje 1mV/K)
- dale jste zminil EMC situaci v miste, k tomu muzete pridat odolnost
multimetru na souhlasne ruseni CMR a nejakou nechtenou zemni smycku
vyvolanou dodanym meridlem

Zaver je ten, ze pokud se venuje cas nejakemu mereni (a ve vysledku to
spotrebuje penize), mel by na konci existovat merici protokol, kde
zodpovedny clovek zdokumentuje podrobnosti mereni tak, aby jej bylo mozne v
budoucnu zopakovat se shodnym vysledkem.

Zdravim, JM

P.S. nejradsi mam stare 34401, ktere nabehnou hned a displej je u nich tak
nejak zivejsi. Ve vsech novych multimetrech jsou Windows, startuji jako
stare pilinaky a refresh displeje je desne pomalej. Nekriticky pomijim
vsechny dalsi vyhody, ktere ovsem cas od casu pouziji (nejvic asi miluju LXI
a moznost si pres pulku sveta nasdilet libovolny merak v beznem prohlizeci s
moznosti videt, co se deje a pomackat si realtajmove predni panel, skoro
tak, jako by to bylo nazivo).