Re: Velikost solárních panelů

Pondělí Září 5 17:09:45 CEST 2022

Druhý vrt jsme uvažovali, ještě než se zdražily energie. Je otázka, kam
až by se vrtař dovrtal. Říkal že dělal vrt na protějším kopci a někde
pod 140 m byl štěrk a sesýpalo se to, měl problém se do zadané hloubky
dovrtat.

Pokud se v létě klimatizuje barák, nedělá se to přes tepelné čerpadlo,
ale topný okruh se přes výměník ochlazuje vodou z vrtu. U radiátorů
(které má přítelkyně) hodně problematické, s podlahovkou to funguje líp.
Ale klimatizovat nepotřebujeme.

Ohledně zateplení - dokázal bych si představit částečně to zateplit
svépomocí a neřešit při tom detaily, které zedník navrhoval předělat.
Třeba betonové stříšky nade dveřma (hlavní vchod a vchod ze zahrady),
uřezat zídky navazující na barák, zrušit vedle vchodových dveří 10 cm
příčku z luxferů a udělat přede dveřma novou. Je otázka, jestli studená
místa na zdi nebodou vlhnout a chytat plísně, no snad né. Zateplit
západní a východní stěnu (západní zcela bez oken, na východní je malé
okno na záchod a do koupelny) je taky jedna varianta. Polystyrén nalepit
svépomocí a nechat si na to udělat fasádu.

Teď budeme zateplovat plochou střechu a i tohle zedník napočítal na 500
000 Kč. Ale pak se díval, co je uvnitř a asi to dokážeme aspoň rozebrat
sami a bude to levnější. Měla tam být podle projektu jedna vrstva
plynosilikátových tvárnic a na tom škvárobeton do spádu. Což by bylo
odvážet spoustu materiálu. Místo toho tam je poházených několik vrstev 1
cm polystyrénu a na tom dřevěná konstrukce do spádu potažená asfaltovou
lepenkou. Takže lepenku ztrháme, prkna rozřežeme a polystyrén odvezeme
do sběrného dvora. Příjde tam 30 cm polystyrén, na něj polystyrén do
spádu a fólie. Prý by to mělo být "věčné". To zateplení nejen zmenší
ztráty, ale dělala se tam vlhká místa na stropě a to by se tím mělo taky
vyřešit.

Ohledně dohřívání vrtu - počítám s tím, že účinnost ukládání tepla bude
mizerná a bude to fungovat jen nahoře, dole cca pod 80-100 m to teplo
odnese voda. Ale trochu to pomůže, trochu (asi 30%) pomůže zateplení
střechy a dohromady by to mělo dlouhodobě fungovat. Je to natolik levné,
že to stojí za pokus.

Anděl