Re: Velikost solárních panelů

Pondělí Září 5 10:39:01 CEST 2022

Vrt využívá především tepelnou energii naakumulovanou v okolní hornině.
Pokud je tepelná vodivost horniny dostatečná, bere teplo z poměrně velké
plochy a při rozumném odebíraném výkonu by vrt mohl vydržet údajně  i
100 let. Pokud do vrtu přinese teplo pohyb podzemní vody, pak je to na furt.
Jenže z vrtu vytápíme starý nezateplený barák s výpočtovou ztrátou cca
10 KW (spíš ještě víc) a navíc je tam hornina s nejhorší tepelnou
vodivostí, jílovec a slínovec, až do 70 m bez vody. Konec vrtu funguje
dobře, je tam pohyb spodní vody. Jenže je to jen konec a těch 10 KW to
nedá. Dole se teplota přes léto vrátí přesně na původních 11 stupňů, co
to mělo, než se poprvé začalo topit. Nahoře je už po 2 letech na konci
léta o stupeň míň, než bylo ze začátku. Pro regeneraci vrtu se
doporučuje v létě barák klimatizovat, ale to my nepotřebujeme. Je mi
sice jasné, že účinnost dohřívání sice taky bude mizerná, ale něco se
tam přes léto dostane - chci to zkusit. Bazénový absorbér zase tolik
nestojí a za to že to zvedne topný faktor, to za vyzkoušení stojí.
Nějaké naměřené teplotní průběhy jsou tady
https://vaelektronik.cz/tepcerp/zemvodapoc.html
Samosřejmě dobrá alternativa by byla zateplit barák a snížit tepelnou
energii na třetinu. Ale zedník nám to napočítal i se souvisejícíma
stavebníma úpravama na milion :-( tak zatím zateplíme jen tu plochou
střechu.

Anděl