Re: OT: Měděná topná spirála.

AZe aze na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 13 20:23:16 CEST 2022

Nerez a měď, to je velice špatná kombinace, kdoví jaké kvality je ta cínová vrstva. Měj jsem v nerezové nádrži jen asi 5 cm 28mm měděné trubky, zespodu v průchodce na přírubě, a po nějakých 5 letech, když jsme to předělávali, jsem zjistil, že je jak cedník. Nádrž 750l byla připojena asi 1m dlouhými 1” hadicemi pro chladicí okruhy aut, tedy nevodivě, neuzemněna, stojí na texgumoidových podložkách. V okruhu byla voda, dešťová voda bez přísad.
Samozřejmě není nerez jako nerez, ale s mědí se rozhodně nemá ráda.
aze

From: Miroslav Draxal
Sent: Thursday, October 13, 2022 7:59 PM
To: 'HW-news'
Subject: OT: Měděná topná spirála.

Příjemný večer ve spolek.

Mám nerezovou tlakovou nádobu na TUV, cca 900l, v ní 3x měděnou topnou spirálu.

https://www.ivarcs.cz/katalog/tepelna-technika/topne-vlozky-pro-zasobniky-ivar-tanks-p140140/

tu pocínovanou.

Dvě jsou využívány pro ohřev z termo sol.kolektorů, jako teplosměnná kapalina je voda s lihem.

Třetí pro ohřev z kotle na tuhá paliva, teplosměnná kapalina voda.

V provozu cca 5 let.

Ve všech třech se letos v průběhu cca 3 měsíců udělala +- 10 cm na stejném místě (vepředu, ne u příruby) malá díra, mimo žebrování. (Tu první, co odešla jsem na začátku léta vyndal, natvrdo zapájel a vrátil, ale udělala se další díra cca za 2 měsíce, 5cm vedle)

Spirály jsou v nerezové přírubě, jsou od ní odizolované, čili nasucho nekonečný odpor mezi přírubou a spirálou.

Přívody ke všem spirálám jsou v plastu PPR.

Nádoba není uzemněna.

Pokud měřím napětí na kulovém uzávěru PPR (kovová koule uvnitř, kovový čep na kličce, jak solár tak topná voda, oproti nádobě, naměřím cca 70V (50Hz), ale proud nenaměřím žádný (AC ani DC).

Viz obrázek, takhle se to v tom místě dalo zvětšit špendlíkem, bez většího odporu. Okolo už nelze zdělat vpich.

1/ výrobní vada ? kupovaly se všechny najednou, takže předpoklad, že se vyrobily skoro ve stejný den.

2/ nebo nějaké bludné proudy, které nějak rozpouštějí lokálně tu měď. Pokud ano, jak na ně?

Mír