Re: OT: Měděná topná spirála.

Čtvrtek Říjen 13 20:54:55 CEST 2022

To je hezká dírka... opravdu je ta měď proti nerezu dobře izolovaná?
Nechce se mi teď hledat tabulku elektrochemických potenciálů, možná mězi
mědí a cínem nebude velký rozdíl. Kamarád vyrábí tepelná čerpadla
voda-voda a v primárním okruhu je trubkový měděný výměník. Když pak
přišel s tím, že ty výměníky bude cínovat, s jistotou jsem chtěl ten
necínovaný. Protože jsem si představil, jak v tom cínu někde bude dírka
a jak to tam tu měď bude žrát mnohem rychleji, než kdyby to bylo celé
měděné. Ale třeba ten rozdíl potenciálů není tak velký, nevím. Dneska
umí ty výměníky dělat i z nerezu.

Dlouhá léta spolupracuju s firmou, která se zabývá ochranou trubek v
zemi proti korozi. Staré trubky jsou omotané hadrem nasáklým asfaltem a
za těch 50 let je asfalt rozpraskaný a je to porézní, takže k železu
může voda. Chrání se to elektrochemicky, jinak to ani nejde. Železo musí
mít proti zemi alespoň -0,85V. Jak má přes  -2V, rozkládá se tam voda,
vodík difunduje do železa a železo křehne. Ta katodická ochrana funguje
spolehlivě. Teď je úžasná technologie, trubky se dávají poplastované.
Jak se někde ten plast poškodí třeba kamenem ve výkopu a potrubí není
chráněno katodovkou, proud se v tom místě koncentruje a díra je tam
poměrně brzo.

Takže asi to bude chtít měřit napětí, kouknout na elektrochemické
potenciály, je otázka co s tím dělá pH a chemické složení vody. Taky
pořádně prozkoumat tu dírku, jestli se materiál rozpouštěl z venku, nebo
zevnitř. Třeba se objevuje nějaký DC proud v té vodě, která teče uvnitř
trubky.

Anděl