OT: Měděná topná spirála.

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Čtvrtek Říjen 13 19:59:21 CEST 2022

Příjemný večer ve spolek.

Mám nerezovou tlakovou nádobu na TUV, cca 900l, v ní 3x měděnou topnou
spirálu.

https://www.ivarcs.cz/katalog/tepelna-technika/topne-vlozky-pro-zasobniky-iv
ar-tanks-p140140/

tu pocínovanou.

Dvě jsou využívány pro ohřev z termo sol.kolektorů, jako teplosměnná
kapalina je voda s lihem.

Třetí pro ohřev z kotle na tuhá paliva, teplosměnná kapalina voda.

V provozu cca 5 let.

Ve všech třech se letos v průběhu cca 3 měsíců udělala +- 10 cm na stejném
místě (vepředu, ne u příruby) malá díra, mimo žebrování. (Tu první, co
odešla jsem na začátku léta vyndal, natvrdo zapájel a vrátil, ale udělala se
další díra cca za 2 měsíce, 5cm vedle)

Spirály jsou v nerezové přírubě, jsou od ní odizolované, čili nasucho
nekonečný odpor mezi přírubou a spirálou.

Přívody ke všem spirálám jsou v plastu PPR.

Nádoba není uzemněna.

Pokud měřím napětí na kulovém uzávěru PPR (kovová koule uvnitř, kovový čep
na kličce, jak solár tak topná voda, oproti nádobě, naměřím cca 70V (50Hz),
ale proud nenaměřím žádný (AC ani DC).

Viz obrázek, takhle se to v tom místě dalo zvětšit špendlíkem, bez většího
odporu. Okolo už nelze zdělat vpich.

1/ výrobní vada ? kupovaly se všechny najednou, takže předpoklad, že se
vyrobily skoro ve stejný den.

2/ nebo nějaké bludné proudy, které nějak rozpouštějí lokálně tu měď. Pokud
ano, jak na ně?

Mír