Re: Čtení polohy potenciometru bez ADC - variant 1B

wek konfera na efton.sk
Neděle Říjen 2 23:06:03 CEST 2022

[preposielam]

Ahojte,
zareagujem na 2 emaily v jednom.

tvrdím, že je bezproblémové. Jen jistý AJ to chce pořád komplikovat:-)
GND byh na poťák nedával, jinak se při nižších nastavených hodnotách
nedočkáte.

No on ten isty AJ sa pytal na dovody preco nepouzit inu konstrukciu riesenia... Tak zazneli tu ako kriteria, ze jednoduchost zapojenia, jednoduchost matematickeho modelu alebo pocitania mat. funkcie, potom sa tu ako posledne kriterium zatial objavila cena. No a aktualne sa stoji na tom, ze sa nevedia napisat rovnice... Takze dalsie kriterium by mohlo byt engineeering time.

Inak chcel by som sa podakovat za vysvetlenie problemov s generatorom pily a problemov s jednoduchym prudovym zdrojom. Ja nemam tolko praktickych skusenosti s bastlenim a lepenim elektroniky ako mate tu poniektori v konfere, takze mne to aj trochu refreshovalo pamat a spomienky na moju kratku prax. Inak tie riesenia s generatorm pily a prudovym zdrojom s tranzistorom mam zo svojej kratkej praxe a z hrania sa s 555 so zapojenim z internetu. Preto mi to nepripadalo take komplikovane a doraz som dal na jednoduchu matematicku funkciu zapojenia.

s napájením, když je potenciometr v poloze s nulovou hodnotou.
Aktuálně mne trápí, že neumím spočítat časové konstanty, ale ono nebude
moc vadit s tím trochu experimentovat. Odpor i trimr mám 5k, kondenzátor
jsem myslel 1n, ale nevím, jestli to nebude moc málo.

Pokud máte neproporcionální písmo, pak uvidíte schéma:
          ___     ___
                   |    |     | MCU
                       _|_    |
                       ---    |

                       _|_
Ja by som osobne pridal este paralelne ku C jeden odpor. Je to jedno z pravidiel navrhu s mcu, a to, ze kazdy io-pin by mal byt pripojeny na nejaky definovany potencial. V tomto pripade teda preto, ze potenciometer bude pripojeny dratikmi, ktore mozu odpadnut. A aj preto, ze kabliky vnesu do obvodu parazitnu L a bude treba mozno zatlmit RLC obvod.

Este som chcel napisat, ze aj toto zapojenie s RC a io-pinom ma svoje muchy v podobe teplotnej a technologickej opakovatelnosti zapojenia pri vyrobe viacerych kusov. Bude sa menit treshold pre jednotlive logicke urovne a tym aj doba trvania medzi start a stop logickym stavom pri kazdom kuse mcu. Koniec koncov aj ten vstup io-pinu na mcu ma svoje parazitne vlastnosti a je to tiez najskor prechod BE nejakeho tranzistoru.

A.