Re: Muze byt proud N vodicem vyssí nez proud fazi?

Lubor Otta butan na centrum.cz
Středa Listopad 30 09:26:03 CET 2022

Konečně jsem shlédnul i  video, ten učitel to zbytečně dramatizuje. Tomu 3 násobnému proudu nevěřím, a v dnešní době kdy všechny zdroje (u serveru určitě) mají aktivní PFC už takový problém (vetší proud v N) vůbec nenaměříte.
A pokud si hypoteticky představím náhradní model zářivku jako zdroj superponující napětí 3-tí harmonické, tak se ten střed hvězdy vychýlí právě o tu třetí harmonickou, a žádný proud odpovídající té harmonické nikde v té soustavě nepoteče.
Ještě jednou polopaticky, pokud budu v tom rozpojeném středu měřit filtrem na 50Hz bude tam 0, jen na 3-tí harmoncké bude napětí stejné jaké generuje jeho zdroj v zářivce na prázdno.
Ještě jinak co se bude dít, rozpojený nulák zafunguje jako kdybych pomocí filtru na každé zářivce znemožnil odebírat/dodávat proud na té 3-tí harmonické.
Lubor
PS trošku jinak to s rozpojeným nulákem nastane u RLC kombinace kterou jsem původně předpokládal já. Tam dojde k rezonanci a napětí nuláku trošku vystoupá.

Kam se bude posouvat? Na tom fázorovém diagramu máte při symetrii všechna napětí symetrická, tzn. 400V/230V. Když máte zátěž 3 stejné odpory, N-kem teče přesně 0A a je vlastně jedno, jestli tam je nebo ne. Když máte každý odpor jiný, N-kem teče vyrovnávací proud, tzn. když odpojíte N, změní se napěťové poměry --> na každém odporu bude jiné napětí.A když máte 3 stejné zářivky, zapojíte je do hvězdy, ale nepřipojíte N - co bude na tom umělém středu?https://elektrika.cz/terminolog/eterminologitem.2005-04-24.8817475175 <https://elektrika.cz/terminolog/eterminologitem.2005-04-24.8817475175>P.K.