Re: OT Páteční fyzikální úloha
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Neděle Listopad 20 20:02:27 CET 2022
Myslím, že ve finále vyjde líp mít o ten kousek, co by se takhle nemohl
narekuperovat, větší kapacitu:-)
Ta půlená baterka totiž znamená 2x větší Ri a tedy i 2x větší ztráty v
baterce, takže se klidně může stát, že by každá půlka musela mít třeba
3/4 normální kapacity, aby to dojelo stejně daleko jako bez půlení. Teď
v zimě určitě.
PH
Dne 20.11.2022 v 17:47 Petr Labaj napsal(a):
> Nebo mít baterku virtuálně rozdělenou na 2 poloviny. Jednu
> používat pro pohon, druhou pro nabíjení při rekuperaci. A pravidelně
> je automaticky střídat.
>
> PL
>
> ********************
>
> Dne 20.11.2022 v 17:42 Petr Labaj napsal(a):
>> Není u té rekuperace problém s rychlostí otočení chemické reakce?
>> Mám pocit, že kolem mě šla někdy nějaká informace, že otočení reakce
>> z "vybíjení" do "nabíjení" chvíli trvá. Minimálně nějaké větší sekundy.
>> Tak pokud jedu plyn-brzda, zřejmě se ten proces nestačí otáčet.
>>
>> Proto jsem si vždy říkal, že kdybych někdy měl nějaké e-vozítko, tak
>> bych si tam přál mít navíc superkondenzátory. Právě pro pohlcení
>> toho náboje na začátku brzdění.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>
>>> Dobrý den,
>>>
>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>> Brzdí to proudem, který teče DO motoru. Dá se nastavit, jak má být
>>> ten proud velký. Já jsem ho snížil na minimum, protože jezdím
>>> většinou po rovině, a to mi ubrzdí kotoučovka vzadu bez problému. V
>>> brzdové páčce je snímač polohy té páčky, a proud, kterým to brzdí je
>>> úměrný stlačení páčky. Takže když ji stlačíš málo, brzdí to menším
>>> proudem.
>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor
>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na
>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam
>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že
>>> ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost
>>> blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou od ní
>>> odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc
>>> dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom
>>> přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná pastou. Já
>>> jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s vodivostí asi
>>> 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta koloběžka
>>> docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do baterií
>>> vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět rozjet na
>>> původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten kopec do
>>> baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu
>>> rekuperaci zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při jízdě
>>> z většího kopce.
Další informace o konferenci Hw-list