Re: OT Páteční fyzikální úloha

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Listopad 20 20:24:30 CET 2022


Třeba by tomu pomohla trocha inteligence toho přepínače.
Při běžném nízkém proudu by jel na jednu polovinu, druhá by byla 
nachystaná na příjem energie.
Pokud by byl potřebný nějaký velký proud, tak by se obě baterky dočasně 
připojily paralelně, a v tu doby by prostě rekuperace nebyla možná (tedy 
stejně, jako je to teď).

Mimochodem, když zmiňujete tu zimu: ztráty na Ri se zákonitě musí 
projevit jako ohřev baterky.
Tak jestli by třeba větší ohřev větším Ri naopak nezvedl využitelnou 
kapacitu baterky?
Nebo je tam nějaký zakopaný pes?
Vložit tam dodatečně nějaké zateplení třeba kusem miralonu by možná 
nemuselo být nereálné.

PL

************************

Dne 20.11.2022 v 20:02 Pavel Hudeček napsal(a):
> Myslím, že ve finále vyjde líp mít o ten kousek, co by se takhle 
> nemohl narekuperovat, větší kapacitu:-)
>
> Ta půlená baterka totiž znamená 2x větší Ri a tedy i 2x větší ztráty v 
> baterce, takže se klidně může stát, že by každá půlka musela mít třeba 
> 3/4 normální kapacity, aby to dojelo stejně daleko jako bez půlení. 
> Teď v zimě určitě.
>
> PH
>
> Dne 20.11.2022 v 17:47 Petr Labaj napsal(a):
>> Nebo mít baterku virtuálně rozdělenou na 2 poloviny. Jednu
>> používat pro pohon, druhou pro nabíjení při rekuperaci. A pravidelně
>> je automaticky střídat.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 20.11.2022 v 17:42 Petr Labaj napsal(a):
>>> Není u té rekuperace problém s rychlostí otočení chemické reakce?
>>> Mám pocit, že kolem mě šla někdy nějaká informace, že otočení reakce
>>> z "vybíjení" do "nabíjení" chvíli trvá. Minimálně nějaké větší sekundy.
>>> Tak pokud jedu plyn-brzda, zřejmě se ten proces nestačí otáčet.
>>>
>>> Proto jsem si vždy říkal, že kdybych někdy měl nějaké e-vozítko, tak
>>> bych si tam přál mít navíc superkondenzátory. Právě pro pohlcení
>>> toho náboje na začátku brzdění.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>>
>>>> Dobrý den,
>>>>
>>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>>> Brzdí to proudem, který teče DO motoru. Dá se nastavit, jak má být 
>>>> ten proud velký. Já jsem ho snížil na minimum, protože jezdím 
>>>> většinou po rovině, a to mi ubrzdí kotoučovka vzadu bez problému. V 
>>>> brzdové páčce je snímač polohy té páčky, a proud, kterým to brzdí 
>>>> je úměrný stlačení páčky. Takže když ji stlačíš málo, brzdí to 
>>>> menším proudem.
>>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor 
>>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 
>>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam 
>>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že 
>>>> ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost 
>>>> blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou od ní 
>>>> odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc 
>>>> dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom 
>>>> přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná pastou. Já 
>>>> jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s vodivostí asi 
>>>> 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta koloběžka 
>>>> docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do baterií 
>>>> vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět rozjet na 
>>>> původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten kopec do 
>>>> baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu 
>>>> rekuperaci zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při 
>>>> jízdě z většího kopce.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list