Re: OT Páteční fyzikální úloha

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pátek Listopad 18 18:56:40 CET 2022

Tak schod nemá 15 cm, spíš 10, optimisticky předpokládám 12, ale hlavně
nemá 50 cm délky, ale spíš 100 cm, délka toho modulu zábradlí je 2 m.
Při rychlosti 5 m/s trvá skok od hrany k hraně schodu 0,2 s, za tu dobu
koloběžka spadne o 20 cm (s = 1/2 .g . t^2 = 9,81 * 0,04 / 2 = 0,196 m).
Takže ano, koloběžka narazí do další hrany a pokračuje v pohybu, jehož
trajektorii a dynamiku se mi nechce počítat. U nás tomu říkáme držkopád.

Pokud by měla koloběžka přeskočit schod, může v ideálních podmínkách
trvat pád pouze 0,156 s podle vzorečku t=sqrt(2.s/g)=sqrt(0,24/9,81),
takže na překonání vodorovné vzdálenosti 1 m by koloběžka potřebovala
rychlost 6,4 m/s, takže 23 km/h.

Jenomže tam je problém, a to trajektorie přední a zadní části koloběžky.
Pokud bude koloběžka držet ve vodorovné poloze (nevím, nemám koloběžku,
osobně bych spíš předpokládal balistickou křivku), je nutno ještě do
vzorečku připočítat rozvor koleček - to je kolik? 80 cm? Pak má ten
schod k přeskočení reálně 1,8 m, při době pádu 0,156 s musí být rychlost
v = s / t = 1,8 / 0,156 = 11,5 m/s, tedy 41,5 km/h.

Potom nastane jiný problém. Reálně se z toho stane skok z 24 cm schodu v
rychlosti přes 40 km/h. No to bych asi absolvovat nechtěl. A už vůbec ne
desítky centimetrů od dětí.

Zjištění překážky s třímetrovým předstihem při rychlosti 5 m/s při
průměrné reakční době řidiče 0,9 sekundy, to se prostě nedá, než začne
pilot brzdit, už padá. A i kdyby byla reakční doba pilota, brzd a
rekuperace nulová, což není, bude to za hranou. Třeba
https://www.mp.cz/elektrokolobezka-xiaomi-mi-electric-scooter-3-onyx-black-p-127143
má brzdnou dráhu 6,2 m, optimisticky předpokládám
při rychlosti 25 km/h a = v^2/(2.s) = 6,94x6,94/12,4 = 3,88 m/s^2
takže na uvedeném příkladu 3 metrové dráhy je
při rychlosti 18 km/h a = v^2/(2.s) = 5x5/6 = 4,17 m/s^2

Jediný závěr: Prostě by měl pilot jezdit pomaleji.

Standa

P.S.: Snažil jsem se najít nějakou tabulku s brzdnými drahami koloběžek.
Vypadá to na super firemní tajemství, ale jedna mě zaujala:
https://elektro-vozidla.webnode.cz/elektrokolobezky/
Maximální rychlost 45 km/h, max zatížení 200 kg, hmotnost 58 kg, brzdná
dráha na suchu 1,2 m. U toho bych chtěl nekdy být. :-)

> Dobrý den všem,
>
> před koloběžkou jedoucí rychlostí 18 km/s se náhle objeví dva schody
> 50x15 cm směrem dolů.
> 1. Je možné je pouhým pokračováním ve vodorovné jízdě hranu spodního
> schodu přeskočit?

NE

> 2. Schody detekovány s předstihem 3 m.
> 2a. Pokud by 1 bylo ne, bude k přeskočení pouhým pokračováním, stačit
> zrychlovat za použití výkonu 700 W?

NE

> 2b. Podaří se zastavit nad schodama, jestliže je součinitel držící
> pneumatiky před skluzem 10, brzdí zadní brzda a těžiště spolu s koly
> tvoří vrcholy rovnostranného trojúhleníku?

NE..