Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

balu balu na k-net.fr
Čtvrtek Březen 24 19:03:54 CET 2022


Ale ano, presne tak to funguje. Bud sa nieco objavuje, v tom pripade o tom nic nevieme. To je objav (vo fyzike, chemii…). 
Alebo mame teoriu, z ktorej vieme vypocitat ako by mala vyzerat realita. To sa potom experimentalne, tymi presnymi pristrojmi overi. 
V tomto konkretnom pripade sme nesli objavit akou rychlostou to leti, ale ci to vieme odmerat. Publikacia bude v karentovanom casopise triedy B: Patronske elektronicke analy. Alebo anale. Nieco z toho.


> On 24 Mar 2022, at 18:21, Miroslav Mraz <mrazik na volny.cz> wrote:
> 
> Tak mi to připadá, že přesně takhle se dělá moderní fyzika.
> 
> 1. Víme co máme naměřit (140 kt).
> 2. Máme měřící přístroje, které sice neumí měřit zkoumanou veličinu přímo, ale zato umí měřit přesně.
> 3. Máme teorii která umí převést skutečně naměřené hodnoty na měřenou veličinu (Dopplerův jev).
> 
> Úkol je podle teorie přepočítat hodnoty a najít je v naměřených datech.
> 
> A. Nenajdete nic - najděte si jinou zábavu.
> B. Najdete shodu - publikujte.
> C. Shoda je jen částečná - publikujte, navrhněte novou teorii, čím exotičtější tím lépe, zažádejte o grant a pokračujte ve výzkumu.
> 
> Mrazík
> 
> PS. Když Christian Doppler seznámil v roce 1842 Královskou českou společnost v Praze se svou teorií (která dobře vysvětlovala některé tehdy již známé jevy v astronomii a byla tedy poměrně převratná), bylo to přijato velice chladně, za člena této učené společnosti byl přijat až o rok později.
> 
> Dne 24. 03. 22 v 15:17 balu napsal(a):
>> Asi nemusime hnidopišit’, ale ked chces :)
>> Pozorovane lietadlo bolo A320. To ma pristavaciu rychlost okolo 140 kt, podla zataze a pocasia.
>> Taxi rychlost je 10-30 kt, v zatackach maximalne 10.
>> 10 vs. 140 mi pride celkom velky rozdiel.
>> Posledne odovzdanie sa robi ked si uz mimo drahu, takze ides velmi pomaly. Nestojis, ale pre ucely tohoto prikladu je to zanedbatelne.
>> Ako Jakub pisal, cern je cca. 1 km od drahy. Takmer kolmo.
>> Prvy kontakt s lietadlom je cca. 20 km daleko, uhol zanedbatelny.
>> Odkial berem presvedcenie? A320 lietam uz niekolko rokov v simulatore, nie len na pocitaci (100 vky hodin rocne), ale kazdy rok ~10 hodin v naozajstnom statickom, ~4 hodiny v naozajstnom naozajstnom tu https://www.lufthansa-aviation-training.com/training-devices
>> Vsetko na manual :)
>> Pocet hodin, ktore som stravil s radiom a sendvicom, pozorujuc premavku na Zenevskom letisku od Lidlu vo Ferney je nespocitatelny.
>> Dovolim si tvrdit, ze pouzite predpoklady pre vypocet su celkom blizke realite. Ale o to tu neslo. Islo o to pouzit vedomosti, dostupne informacie, dobre meraky, a vymyslet ako odmerat nieco zaujimave.
>> b.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list