Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Březen 24 19:54:44 CET 2022

Já jsem si z toho nechtěl dělat srandu, i když to tak možná vyznělo. Ona
vlastně fyzika funguje takhle už od začátku. Když Ptolemaios chtěl
vysvětlit pohyby planet, stačilo mu udělat pár epicyklů a bylo to. Jak
se zpřesňovala měření, přidávaly se další a další epicykly až přišel
Koperník a Kepler s tím, že je to celé jinak - planety obíhají kolem
Slunce po elipsách. To je právě ten objev - nová, v té době velmi
exotická teorie, která lépe aproximuje naměřená data. A tak dále přes
Newtona až k Einsteinovi.
A všimněte si, že nové teorie byly přijímány někdy i s dost velkým
odporem. I ten zmiňovaný Dopplerův jev uznala Královská česká společnost
až poté, co se stal světově známým a uznávaným.

Problémem dnešních teorií je, že jsou příliš komplikované aby se z nich
nechalo něco rozumně spočítat aniž by docházelo k určitým zjednodušením
a aproximacím. U OTR k tomu přistupuje ještě její "gumovost" (jako
bychom měřili vzdálenosti gumovým metrem) a z toho vyplývající potíže s
interpretací vypočtených kontra naměřených veličin. U standardního
modelu částic dokonce víme, že je špatně, ale je víceméně tolerován,
protože dává správné výsledky a nic lepšího zatím nemáme. Musíte se v
tom CERNu holt víc snažit.

Mrazík