Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Březen 24 18:20:54 CET 2022

Tak mi to připadá, že přesně takhle se dělá moderní fyzika.

1. Víme co máme naměřit (140 kt).
2. Máme měřící přístroje, které sice neumí měřit zkoumanou veličinu
přímo, ale zato umí měřit přesně.
3. Máme teorii která umí převést skutečně naměřené hodnoty na měřenou
veličinu (Dopplerův jev).

Úkol je podle teorie přepočítat hodnoty a najít je v naměřených datech.

A. Nenajdete nic - najděte si jinou zábavu.
B. Najdete shodu - publikujte.
C. Shoda je jen částečná - publikujte, navrhněte novou teorii, čím
exotičtější tím lépe, zažádejte o grant a pokračujte ve výzkumu.

Mrazík

PS. Když Christian Doppler seznámil v roce 1842 Královskou českou
společnost v Praze se svou teorií (která dobře vysvětlovala některé
tehdy již známé jevy v astronomii a byla tedy poměrně převratná), bylo
to přijato velice chladně, za člena této učené společnosti byl přijat až
o rok později.