Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
Ladislav Vaiz
spam na nagano.cz
Čtvrtek Březen 24 07:59:01 CET 2022
Chytnu odraz od hory za letadlem, který má opačný posun než přímý signál?
L.
Dne 24.03.2022 v 7:34 balu napsal(a):
>
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio.
> Okno ani internet netreba.
>
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>>
>> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>>
>> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>>
>> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>>
>> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>>
>> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
>> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>>
>> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>>
>> J
>>
>> j.
>>
>> *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
>> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>> *To:* hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>>
>> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
>> podstatna.
>>
>> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>>
>> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>>
>> 121.77 vs 121.75
>>
>> Dodo
>>
>> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>>
>> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na
>> detail, ktory sa da len tazko dosiahnut.
>>
>> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota.
>> Prebieha to nejak takto:
>>
>> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>>
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach
>> runway 0-4
>>
>> ...
>>
>> ...
>>
>> ...
>>
>> ...
>>
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5.
>> Ourevoir
>>
>> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>>
>> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>>
>> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>>
>> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou,
>> pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní
>> frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.
>>
>> PH
>>
>> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>>
>> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis
>> zlozito.
>>
>> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny.
>> Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie
>> su spolu nijak viazane.
>>
>> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu
>> frekvenciu radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu
>> frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
>>
>> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>>
>> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>>
>> No pro nerelativistické rychlosti platí, že
>> relativní změna frekvence odpovídá v/c. Takže z
>> rozdílu frekvence věže a letadla lze určit
>> rychlost letadla.
>>
>> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1
>> ppm, bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c,
>> tedy asi +/- 1 mach:-)
>> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani
>> závratnou přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot
>> třeba 20 °C), ...
>>
>> Tak jinak:
>> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží
>> okolo a za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze
>> předpokládat, že min a max frekvence odpovídá
>> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>>
>> Jinak teda fakt nevim:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>>
>> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych
>> prispievatelov. Paci sa mi ked sa podari
>> rozprudit technicku debatu :-) Dolezite
>> detaily sa podarilo identifikovat, otazka
>> teraz je ako sa ich podarilo
>> vyriesit/obist/vyuzit
>>
>> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa
>> vo vypocte moze zanedbat
>>
>> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky
>> potrebnej velkosti pred a za nie su
>>
>> - stredna ciara v spektrograme je veza,
>> ostatne pookoli su rozne, alebo aj to iste
>> lietadlo, v roznych fazach letu
>>
>> - na meranie pouzivam frekvenciu veze,
>> hlasova prevadzka, nic ine
>>
>> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>>
>> - na meranie stacia dve vety od pilota
>>
>> nuz?
>>
>> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>>
>> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou
>> letu a směrem k přijímači. Furt mi to
>> přijde jako příliš málo dat, ale Balů
>> zřejmě ví něco navíc :-/
>>
>> Tomáš
>>
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list