FV - par postrehu ze skoleni

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Červen 25 17:22:52 CEST 2022

Solax jako měnič nevypadá špatně. Na seznamu potenciálních kandidátů ho
mám zatím na prvním místě.
Hlavně proto, že ze všech měničů, co jsem zkoumal, umí největší
nesymetrii zátěže.
Umí dát do jedné fáze až 50% celkového výkonu. Tj. u 10 kVA měniče tam
poslat 5 kVA.
To je v nevyvážené domácí instalaci aspoň pro mě hodně podstatné.

Co je (možná) jeho nevýhoda je vlastní spotřeba. Aspoň dřív to u nich
tak bylo.
Chlap, co ho má, mi slíbil to změřit s aktuálním modelem.
Jde o to, že spotřeba naprázdno ve stand-by je kolem 20W. Zdánlivě nic
moc, ale za 24h je to 0.5 kWh.
To by nevadilo, kdyby si to uměl vzít z baterek. Ale Solax tohle prý
bere zásadně z gridu, tedy za peníze.

K virtuální baterce: jsou tam podle mě dvě zrady.
Zaprvé se to k 31.12. vynuluje. Takže první 2 měsíce roku, kdy jsou
panely pod sněhem a navíc nesvítí, jedete z gridu.
A druhý (zasadnější) problém je, že virtuální baterku nabízí jen ČEZ.
Takže pokud máte za rozumných podmínek zafixovanou cenu od nějakého
jiného dodavatele třeba na další
3 roky, tak mezitím zapomeňte na virtuální baterku.

No a podstatná maličkost: při úvaze solar ano/ne je asi dost podstatné
zahrnout do úvah potřebné stavební
(a hlavně bourací) práce. To je třeba u mě asi hlavní brzda v rozhodování.

Moje modelová situace: panely cca 6.5 kWp, měnič Solax 10 kVA, baterky
TripplePower 11.6 kWh,
nabídková cena cca 450-500 tis. Kč. Z toho 200 tis. dotace.
Prostým přepočtem se já již návratnosti nedožiju.
Takže je třeba to brát buď jako hobby, nebo předpokládat, že podobně
vymknuté z kloubů budou energie
i do budoucna (případně že bude ještě hůř).

PL