FV - par postrehu ze skoleni

Sobota Červen 25 16:42:30 CEST 2022

Já to beru tak, že pokud mám baterku doma, z její ceny a předpokládané
životnosti mi vychází cena za akumulovanou energii a mám dojem, že to
vycházelo dost podobně, jako ty distribuční poplatky (akumulace přes
virtuální baterii). Pokud má baterie životnost 5000 cyklů, tak určitě
neudělá každý den jeden úplný cykl, už jen proto, že každý den nesvítí a
pokud je její životnost omezená na 20 let, pak cena akumulované energie
bude nejspíš o dost vyšší, než se uvádí při výpočtu z počtu cyklů. Takže
tu cenu za distribuci tak nějak taky beru.

V mém případě, když mám na topení roční spotřebu 2 MWh a i když budu
předpokládat, že nějakou část z toho pokryju ze solárů přímo, třeba i
při využití akumulace tepla do podlahy (když svítí, může mi to termostat
nastavit o kousek výš a TČ jede naplno), virtuální baterii bych využil
minimálně pro 1,5 MWh. To si myslím, že se už vyplatí i při tom poplatku
2400 Kč/rok za virtuální baterii. Dělal jsem si takový webík o TČ a jen
pro představu, jaké možnosti akumulace dává podlahovka, jsem si měřil
průběh teplot, kdy jsem se vrátil do studeného baráku a pustil jsem
topení. https://vaelektronik.cz/tepcerp/vodavodapoc.html Odezva teploty
interiéru na výkon dodávaný TČ je opravdu hodně pomalá.

Jo a ty chytré sítě, to by mohlo být řešení pro plné využití baterky. O
tom už někdo psal, přejít na spotové ceny energie, které se prý mění i
během dne a vydělávat na akumulaci. Cosi se řešilo na nějaké škole, kde
na to měli využít starou baterku z elektroauta. Řešili, jak to provázat
právě s okamžitou cenou energie. Nevím, jak dalece je síť na tohle
připravená a hlavně, jak je na to připravený systém účtování energie,
ale myslím si, že to časem přijde. Je to zase jen ta krátkodobá
akumulace a ta dlouhodobá (léto/zima) se musí řešit úplně jinak.

Anděl