vykonove bistabilni rele

Středa Červen 15 15:46:21 CEST 2022

Pojistka nevypnula, protože technici, co mají zařízení na starosti, tam
místo rychlé pojistky 100A aR dali pomalou 160A gG.
Teď jsem sepisoval pro zákazníka něco o funkci ochran a dal jsem to sem.
https://vaelektronik.cz/fotky/EPD160RD_popis_ochrany.pdf
Jsou tam dvě ochrany (v propustném a v závěrném směru, polarizovaná
drenáž je v principu dioda s řízeným sériovým odporem), které to při
zafungování zkratují a čekají buď na pokles proudu, nebo na přerušení
pojistky.

Pojistka při aktivaci přepěťové ochrany, která to zkratuje, obecně
nemusí vypnout, protože proud většinou tolik nenaroste. Spíš je
pravděpodobnější, že nevypne a proud za chvíli klesne, čímž se zkrat
zruší. Pak to ale zařízení musí vydržet.

Dřív se mi stávalo, někdy i krátce po skončení záruky :-) že to takhle
vyhořelo a nikdo nevěděl, proč. Problém byl, že na vývodech výkonových
tranzistorů (TO220) se usadil prach, ten při podzimní inverzi zvlhnul a
tak dlouho se přes něj galvanicky přenášely ionty kovu, až si to
vytvořilo cestičku chytil tam oblouk. Právě když proud není dostatečný
pro vypnutí pojistky, může to hořet pěkně dlouho. Proto bych to chtěl
nějak indikovat (teplotou, nárůstem proudu z baterie) a zkratovat přes
relé, kdy by ta pojistka měla větší šanci vypnout.

Od doby cca před 7 lety, kdy jsem vývody tranzistorů začal zalívat do
silikonu, je tohle první vyhořelá drenáž. V provozu je jich už asi 40.
Zatím podle měření toho, co tam zbylo, to vypadá že na regulátoru hodně
narostlo napětí (nad 150V), protože odešel zdroj pro větráky. Nefunguje
řízení zatěžovacích odporů (až do 120V tam proud neteče), ale nevím,
jestli je tohle příčina (v kombinaci s pomalou pojistkou), nebo důsledek
něčeho dalšího. Někdy je to detektivka.

Anděl