Solar na parapet

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Pondělí Červen 13 18:40:54 CEST 2022

Li článkům obecně nevadí tak vybíjení, jako nabíjení - u olova je to
naopak. Závislost na velikosti proudu samozřejmě nějaká je, ale není
teoreticky až tak velká, jak byste si přál, nicméně v praxi to má větší
vliv. Jestliže se uvádí nabíjení/vybíjení max 1C, tak pokud použijete
1/3C, bude na tom článek v praxi o dost lépe, než zatěžovaný na max
(lépe se chladí atd). Pokud články jsou volné (jako u baterek v racku),
tak se vám při zatěžování na max poměrně brzy nafouknou a vy i prodejce
na to budete čučet jak slepice do flašky.

Jak tu někdo přede mnou správně podotkl, články musí být stažené a to i
ty co jsou v pytlíku (ty jenom nebyly dané do hiníkové krabičky). To
znamená, že pokud se začne roztahovat hliníková krabička, je něco už
dlouho špatně i vevnitř. Tudíž je otázka, zda-li není lepší mít rovnou
ty pytlíčky.

V reálu tedy článek zatěžovaný 0,3C vydrží 20 let, zatímco 1C vydrží 2-4
roky právě kvůli vnitřnímu přehřívání a nafukování, které nejste schopen
v reálném nasazení uhlídat. U FVE, kdy slunka využijete 4-6h denně, je
proto nesmysl nahučet baterku za hodinu, ale dejte jí prostor k životu i
za cenu, že nevyužijete soláry naplno (narvěte to do vody).

Nejdůležitější je nenabíjet články studené, to je jejich smrt. Nejraději
mají teplotu 40°C a lifepoo i 50, při té mají největší rozsah napětí
od-do a všechno co je niž, využitelnou kapacitu snižuje, stejně tak i
proud. Proto e-auta baterkám topí.

Je potřeba mít měnič, který buď nemá dostatečný výkon a při přetížení
udělá bypas vnitřním stykačem, nebo mít měnič, který umí max proud z
baterek omezit. Nebo si to vyřešit sám nadproudovým relé a přepnout
velkou zátěž před měnič. Jinak prostě dáte baterkám zabrat a jim se to
líbit nebude.

Nejvyšší počet cyklů dosáhnete přo 3,225-3,3 V, což je 20-70% kapacity,
což je 3 násobek při využití 100% a 2 násobek oproti 80% kapacity.
Zužování využitelné kapacity pod 20/70 nemá už nijak výrazný vliv na
životnost. Pokud jej budete zatěžovat do 0,3C, tak zvýšíte i praktickou
životnost článků na životnost materiálů - dokud někde vevnitř něco neuhnije.

JL.