Solar na parapet
Standa Palas
stpalas na volny.cz
Pondělí Červen 13 20:04:38 CEST 2022
Dobrý den
Zeptám se možná blbě ale čemu vadí, že se články nafouknou? Když je
stáhnete, tak se v nich akorát zvýší tlak a může se otevřít pojistný
ventil, když je nestáhnete, tak se sice nafouknou ale co se stane uvnitř?
Je mi jasné, že nafouknutí není v pořádku ale tím, že ty články stáhnu
pomůžu čemu? Není nakonec lepší je nechat navolno?
S.P.
Dne 13.6.2022 v 18:40 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Li článkům obecně nevadí tak vybíjení, jako nabíjení - u olova je to
> naopak. Závislost na velikosti proudu samozřejmě nějaká je, ale není
> teoreticky až tak velká, jak byste si přál, nicméně v praxi to má
> větší vliv. Jestliže se uvádí nabíjení/vybíjení max 1C, tak pokud
> použijete 1/3C, bude na tom článek v praxi o dost lépe, než zatěžovaný
> na max (lépe se chladí atd). Pokud články jsou volné (jako u baterek v
> racku), tak se vám při zatěžování na max poměrně brzy nafouknou a vy i
> prodejce na to budete čučet jak slepice do flašky.
>
> Jak tu někdo přede mnou správně podotkl, články musí být stažené a to
> i ty co jsou v pytlíku (ty jenom nebyly dané do hiníkové krabičky). To
> znamená, že pokud se začne roztahovat hliníková krabička, je něco už
> dlouho špatně i vevnitř. Tudíž je otázka, zda-li není lepší mít rovnou
> ty pytlíčky.
>
> V reálu tedy článek zatěžovaný 0,3C vydrží 20 let, zatímco 1C vydrží
> 2-4 roky právě kvůli vnitřnímu přehřívání a nafukování, které nejste
> schopen v reálném nasazení uhlídat. U FVE, kdy slunka využijete 4-6h
> denně, je proto nesmysl nahučet baterku za hodinu, ale dejte jí
> prostor k životu i za cenu, že nevyužijete soláry naplno (narvěte to
> do vody).
>
> Nejdůležitější je nenabíjet články studené, to je jejich smrt.
> Nejraději mají teplotu 40°C a lifepoo i 50, při té mají největší
> rozsah napětí od-do a všechno co je niž, využitelnou kapacitu snižuje,
> stejně tak i proud. Proto e-auta baterkám topí.
>
> Je potřeba mít měnič, který buď nemá dostatečný výkon a při přetížení
> udělá bypas vnitřním stykačem, nebo mít měnič, který umí max proud z
> baterek omezit. Nebo si to vyřešit sám nadproudovým relé a přepnout
> velkou zátěž před měnič. Jinak prostě dáte baterkám zabrat a jim se to
> líbit nebude.
>
> Nejvyšší počet cyklů dosáhnete přo 3,225-3,3 V, což je 20-70%
> kapacity, což je 3 násobek při využití 100% a 2 násobek oproti 80%
> kapacity. Zužování využitelné kapacity pod 20/70 nemá už nijak výrazný
> vliv na životnost. Pokud jej budete zatěžovat do 0,3C, tak zvýšíte i
> praktickou životnost článků na životnost materiálů - dokud někde
> vevnitř něco neuhnije.
>
> JL.
>
>
> Martin Záruba napsal(a):
>> Tomu rozumím. Ono lepší, než počet cyklů by bylo procento opotřebení.
>> Třeba tak, že jestliže po 6000 cyklech má baterie 80% kapacity, je
>> opotřebení (100-80)/6000=0,00333% na cykl. Jenže je to malé číslo.
>>
>> Já myslel něco jiného. Jestliže koupím baterii o dvojnásobné
>> kapacitě, bude stát řekněme 1,6x více. Pokud ale udaný počet cyklů je
>> pro proud 1C, 20% až 80%, pak jaký bude počet cyklů pro 0.5C (při
>> dvojnásobné kapacitě baterie stejný proud). Bude to třeba x2, t.j.
>> 12000 cyklů? A dále při potřebě uskladnění stejného množství energie
>> nyní nebude baterie pracovat v rozsahu 20-80%, ale jen 35-65%. Jak to
>> prodlouží počet cyklů? Opět koeficientem 2x? Takže 1.6 x dražší
>> baterie vydrží 4x déle?
>>
>> Jsou to statisticky platné údaje, ale není někde měření, jak je to
>> opravdu a zda závislost je lineární jak jsem to popsal v příkladu,
>> nebo dokonce opotřebení s menším zatížením klesá ještě rychleji?
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
--
Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.
https://www.avast.com/antivirus
Další informace o konferenci Hw-list