Solar na parapet

Standa Palas stpalas na volny.cz
Pondělí Červen 13 20:04:38 CEST 2022


Dobrý den

Zeptám se možná blbě ale čemu vadí, že se články nafouknou? Když je 
stáhnete, tak se v nich akorát zvýší tlak a může se otevřít pojistný 
ventil, když je nestáhnete, tak se sice nafouknou ale co se stane uvnitř?
Je mi jasné, že nafouknutí není v pořádku ale tím, že ty články stáhnu 
pomůžu čemu? Není nakonec lepší je nechat navolno?

S.P.

Dne 13.6.2022 v 18:40 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Li článkům obecně nevadí tak vybíjení, jako nabíjení - u olova je to 
> naopak. Závislost na velikosti proudu samozřejmě nějaká je, ale není 
> teoreticky až tak velká, jak byste si přál, nicméně v praxi to má 
> větší vliv. Jestliže se uvádí nabíjení/vybíjení max 1C, tak pokud 
> použijete 1/3C, bude na tom článek v praxi o dost lépe, než zatěžovaný 
> na max (lépe se chladí atd). Pokud články jsou volné (jako u baterek v 
> racku), tak se vám při zatěžování na max poměrně brzy nafouknou a vy i 
> prodejce na to budete čučet jak slepice do flašky.
>
> Jak tu někdo přede mnou správně podotkl, články musí být stažené a to 
> i ty co jsou v pytlíku (ty jenom nebyly dané do hiníkové krabičky). To 
> znamená, že pokud se začne roztahovat hliníková krabička, je něco už 
> dlouho špatně i vevnitř. Tudíž je otázka, zda-li není lepší mít rovnou 
> ty pytlíčky.
>
> V reálu tedy článek zatěžovaný 0,3C vydrží 20 let, zatímco 1C vydrží 
> 2-4 roky právě kvůli vnitřnímu přehřívání a nafukování, které nejste 
> schopen v reálném nasazení uhlídat. U FVE, kdy slunka využijete 4-6h 
> denně, je proto nesmysl nahučet baterku za hodinu, ale dejte jí 
> prostor k životu i za cenu, že nevyužijete soláry naplno (narvěte to 
> do vody).
>
> Nejdůležitější je nenabíjet články studené, to je jejich smrt. 
> Nejraději mají teplotu 40°C a lifepoo i 50, při té mají největší 
> rozsah napětí od-do a všechno co je niž, využitelnou kapacitu snižuje, 
> stejně tak i proud. Proto e-auta baterkám topí.
>
> Je potřeba mít měnič, který buď nemá dostatečný výkon a při přetížení 
> udělá bypas vnitřním stykačem, nebo mít měnič, který umí max proud z 
> baterek omezit. Nebo si to vyřešit sám nadproudovým relé a přepnout 
> velkou zátěž před měnič. Jinak prostě dáte baterkám zabrat a jim se to 
> líbit nebude.
>
> Nejvyšší počet cyklů dosáhnete přo 3,225-3,3 V, což je 20-70% 
> kapacity, což je 3 násobek při využití 100% a 2 násobek oproti 80% 
> kapacity. Zužování využitelné kapacity pod 20/70 nemá už nijak výrazný 
> vliv na životnost. Pokud jej budete zatěžovat do 0,3C, tak zvýšíte i 
> praktickou životnost článků na životnost materiálů - dokud někde 
> vevnitř něco neuhnije.
>
> JL.
>
>
> Martin Záruba napsal(a):
>> Tomu rozumím. Ono lepší, než počet cyklů by bylo procento opotřebení. 
>> Třeba tak, že jestliže po 6000 cyklech má baterie 80% kapacity, je 
>> opotřebení (100-80)/6000=0,00333% na cykl. Jenže je to malé číslo.
>>
>> Já myslel něco jiného. Jestliže koupím baterii o dvojnásobné 
>> kapacitě, bude stát řekněme 1,6x více. Pokud ale udaný počet cyklů je 
>> pro proud 1C, 20% až 80%, pak jaký bude počet cyklů pro 0.5C (při 
>> dvojnásobné kapacitě baterie stejný proud). Bude to třeba x2, t.j. 
>> 12000 cyklů? A dále při potřebě uskladnění stejného množství energie 
>> nyní nebude baterie pracovat v rozsahu 20-80%, ale jen 35-65%. Jak to 
>> prodlouží počet cyklů? Opět koeficientem 2x? Takže 1.6 x dražší 
>> baterie vydrží 4x déle?
>>
>> Jsou to statisticky platné údaje, ale není někde měření, jak je to 
>> opravdu a zda závislost je lineární jak jsem to popsal v příkladu, 
>> nebo dokonce opotřebení s menším zatížením klesá ještě rychleji?
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


-- 
Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.
https://www.avast.com/antivirus



Další informace o konferenci Hw-list