BLDC motor

Petr Simek psimek na jcu.cz
Neděle Červen 12 08:58:54 CEST 2022

On Sun, 12 Jun 2022, Petr Labaj wrote:

> Nadalo mi to a brouzdal jsem po internetu.
> Z více zdrojů tam vyplynulo, že elektromagnety jsou stále silnější než
> neodymové magnety.
> Třeba tady https://silnemagnety.cz/ : Neodymové magnety, které v našem
> e-shopu prodáváme, jsou nejsilnějším druhem trvalých magnetů na světě. Jsou
> 10krát silnější než běžné černé feritové magnety. Například jeden neodymový
> magnet ve tvaru kostky 1x1x1 centimetr unese až 5 kg. Silnější magnetické
> pole dokáží vytvořit pouze elektromagnety.

Skoda ze tam nepisou kolik Tesla to tedy dava. Pro srovnani.

> V nějakém teoretickém článku se zmiňoval limit elektromagnetu za běžných
> podmínek (ne supravodivé atd.) na cca 2.5 T.

Co si pamatuju tak ferit se da sytit na cca 03.T , zelezoprach na 0.8T,
bezne trafoplechy tak 1T a specialni trafoplechy ve smeru valcovani se
sytily az na 1.4T. Takova ta jadra stocena do "O" , riznuta a zabrousena.

Myslim ze 2.5T na bezny elektromagnet je nerealne, protoze nejvic dava
zelezo diky weissovym domenam a zalezi na tom jak se je podari udelat
velke. Na druhou stranu cim jsou vetsi, tak tim vetsi ztraty pri jejich
premagnetovavani, takze cim vetsi ma material syceni, tim nevhodneji
pro vyssi kmitocty. Nejak neverim ze by nekdo objevil nejaky zazracny
prevratny material, protoze v tomhle smeru uz se bada docela dlouho.