Re: OT Když je ultrazoom opravdu ultra

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Červenec 28 10:41:55 CEST 2022

O stativech se dá taky povídat půl dne :) Obecně bych to viděl, jakože
klíčové díly nesmí být z plastu (hlava, klouby) a pokud není uhlíkový, pak
dobrým vodítkem může bý váha - takže pro 1.5 kg výbavy, navíc ještě mimo
těžiště, bude stativ vážit tak zhruba trojnásobek (případně víc, záleží na
hlavě a upínacím systému). U celouhlí je to trochu lepší, tam bude váha
stativu zhruba porovnatelná se zátěží - ale počítám to bez hlavy. Fakt je
rozdíl mezi odlitkem z lehké slitiny a výstřikem z plastu. Samozřejmě tohle
platí u "normálních" výšek stativu, dejme tomu těch 130-140 cm. U větších je
to ještě napínavější a ty poměry vah daleko ošklivější.

No a samostatnou kapitolou je stavění statinu, resp. manipulace s ním -
platí mít vysunuté nohy co nejvíc a středový sloupek používat jen v ohrožení
života proti medvědům :) Je fajn mít tuhé nohy vysunuté do půlky a pak si
vysunout sloupek o další půlmetr - v čem to bude víc pružit si asi
představíte... To samé platí pro boční vysunutí sloupku a různé další
"mimotěžištní" polohy - fyziku neokecáte.

Dřeváky jsou fajn z několika důvodu - při dobré konstrukci mají
neuvěřitelnou nosnost a rozumnou váhu, opět je ale klíčová hlava. Původní
určitě nebudou mít 3D hlavu, protože otočení se řešilo otočením zad (desky,
kazety, matnice) na foťáku, takže k tomu nebyl důvod. Dělají se odklopitelné
desky do strany, takže se to dá použít, ale i tam už nastává problém s
tuhostí. Takže starý stativ jo, ale s moderní 3D nebo kulovou hlavou.

No a pohled z druhé strany - je fajn mít dobrý a stabilní stativ. Jen ho pak
nebudete chtít nosti, protože kdo se má s tou krávou tahat :) Vím co píšu -
moje sestava od Manfrotta má skoro sedm kilo, a pokud nejede v autě, pak má
smůlu a zůstává doma. Kamarád krajinář k tomu říká, že krajina je
fotogenická nejdále třicet metrů od auta :)

Pavel Kutina