Re: příjem NTP ESP8266/32

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Červenec 27 17:32:22 CEST 2022

Kdyby to bylo takhle jednoduché. Pokud jdete na nanosekundovou přesnost
v síti rozprostřené po celé Evropě a chcete dlouhodobě měřit nějaké
fyzikální procesy, budete mít už veliký problém domluvit se na tom, co
to znamená, že dva děje proběhly současně. Problém je, že v každém místě
je lokální čas trochu jiný a podle něj pak probíhají ty fyzikální děje.
To, že máte nějaký UTC je nezajímá. Ten rozdíl, závislý především na
nadmořské výšce je sice hodně malý, ale ono se to za pár let může
nasčítat a pak vám z toho vylezou blbosti.
Jsou lidi, kteří se baví tím, že vezmou dvoje atomové hodiny, jedny
vyvezou na kopeček, druhé dají do údolí a po několika dnech kontrolují
jak moc se čas rozešel. Je to jen pár nanosekund, ale změřit se to dá.

Čas je neuvěřitelná potvora. Nedávno jsem vedl spor s jedním kosmologem,
který se pokusil vysvětlit temnou energii tím, že místo obecně
používaných unášených (angl. commoving) souřadnic použije tzv. konformní
metriku. Nějak nemohl pochopit, že v Einsteinově OTR je souřadnicový čas
něco jiného než lokální čas, který měříme tady na Zemi. To, že v
unášených souřadnicích vychází tyto časy stejně, je náhoda, je dáno
volbou souřadnic. Když se z konformních souřadnic přepočte souřadnicový
čas na lokální, pak vychází pozorovatelné veličiny úplně stejně.

Mrazík