[OT] Re: myčka BOSCH zavada, typ, navod ?

David Obdržálek David.Obdrzalek na mff.cuni.cz
Sobota Červenec 23 23:55:20 CEST 2022

On 23 Jul 2022 at 22:32, Jindroush wrote:
> No ja myslel, ze bude nejaky echt argument proti 'tem novejm vynalezum'
Neco jsem uz napsal, ale pokusim se to preformulovat, aby to bylo vic echt.

Echt technicke argumenty:
Cena noveho pristroje vs. cena opravy pristroje, ktery do te doby delal co ma.

Take by bylo vhodne provest i explicitni uvahu nad ekologickymi dopady oprav (vyroba
ND, doprava, cena prace opravy, doprava a likvidace stareho dilu) vs. dopady vymeny
stareho za novy pristroj (vyroba, doprava noveho, doprava stareho k likvidaci,
likvidace).

Lze samozrejme take zapocist provozni naklady noveho a stareho, ktere mohou jit ve
prospech noveho, ale malokdy se mi stane, ze by bylo dlouhodobe levnejsi stary
pristroj vyhodit a koupit novy; to jsem psal v mem minulem mailu o mycce, pracce,
autu, ted si vzpominam, ze jsem ve vysavaci vymenil ukroucenou privodni snuru v cene
do stovky a nemusel si porizovat novy (moderni s limitovanym vykonem) a ze jsem si
ve sprchovem koutu vycistil vodnim kamenem zaneseny termostaticky ventil misto koupe
noveho celeho koutu, protoze tamten ventil se uz nevyrabi, misto nej je designove
novejsi, ktery do stareho panelu nejde dat, cili by se musel vymenit i cely panel. A
asi by se dalo najit i dalsi priklady.

Funkcnost puvodniho vs. noveho pristroje (uz zde bylo v naznaku zmineno - "setri,
ale nepere").

Echt lidske argumenty:
Kretenske ovladani novych pristroju jen aby bylo jine a "lepsi".
Nepozadovane chovani novych pristroju a chybejici pozadovane chovani.
Casto tez prosazovani neceho "v zajmu lidstva" ale ve skutecnosti v zajmu jen male
skupiny, do ktere bohuzel v tu chvili zrovna ja nepatrim.

Aspekt, ktery jsem umyslne neuvadel, ale ktery take hraje velkou roli, mozna dokonce
nejvetsi, je emocionalni (chci byt vetsi king nez soused, libi se mi novy design,
neverim opravovanym vecem nebo naopak myslim, ze setrim prirodu opravou misto
vyhozeni a koupi noveho, nevadi mi, ze to vrze, nebo i mam dotycny predmet "proste
rad").

D.O.