Požár soláru - měření úbytku na DC kabeláži

Petr Simek psimek na jcu.cz
Čtvrtek Červenec 21 21:37:10 CEST 2022

On Thu, 21 Jul 2022, Petr Labaj wrote:

> Na iDnesu (a asi i jinde) je článek o požáru střechy se solárem.
> Docela by mě zajímalo co a proč tam vlastně hořelo.
>
> Blbě udělaná kabeláž (velký přechoďák) nebo přehřáté bypass diody
> můžou požár iniciovat, ale samy mají příliš málo hořlavého materiálu
> na nějaký požár.
> Tak jestli to nebylo nějak jinak a nezačal hořet třeba měnič někde
> na půdě.

Kdyz se to zapoji hodne do serie a dava to napeti stovky voltu, tak staci
cokoliv aby se natahl oblouk a ten pak uz hori porad. Muze to byt
prechodovy odpor nebo spatna izolace do ktere trochu zaprsi.

Zhavy kov z vodicu pak odkapava na strechu a ty rovne placate jsou pokryte
plastem - idealni zaklad pro pozar. Na sedlove strese z betonovych tasek
s plechovymi okapy by se mozna tolik nestalo.

> Ale s tím mě napadlo, že jestli si nějaký ten solár postavím, tak si tam
> udělám 4-drátové měření odporu přívodních DC vodičů.
> Od panelů natáhnu dolů ještě další dvojici tenkých drátů a budu
> porovnávat rozdíl napětí mezi proudem zatíženým vodičem a napětím
> na nezatíženém vodiči.

To asi nezdetekuje zkrat po ceste na kterem hori oblouk, navic si to
nebezpecene SS napeti zatahnete do baraku dalsim kablikem ktery muze byt
zdrojem problemu.

Nedavno tu nekdo upozornoval na SS jistic/odpojovac s detekci srseni
ktery byl schopen tenhle stav detekovat a obvod rozpojit. Ale aby
to pomahalo proti zkratu tak by se musel davat co nejbliz k panelum.