Re: OT: Regulace vytápění bytu plynovým kotlem.

Čtvrtek Červenec 14 17:08:06 CEST 2022

já jsem velký hříšník :-) za 5 let provozu TČ jsem se ještě nedostal k
tomu, abych zprovoznil termostat. Mám dobře izolovaný barák a dobře
dimenzovanou podlahovku, topím jen na nastavenou teplotu vody (okolo 30
stupňů) a jen když se venku výrazně změní teplota (nebo doma cítím že
chci přidat nebo ubrat), o nějaký ten stupeň tomu přidám, nebo uberu.
Protože je relativně malý rozdíl mezi teplotou vody a teplotou
interiéru, do jisté míry se to reguluje samo. Venkovní čidlo mám
zapojené a ekvitermní regulace by mi kompenzovala právě ty změny
venkovní teploty, jen se mi nechtělo přemýšlet o nastavení těch konstant
:-)
Proč jsem ekvitermní regulaci původně nechtěl a při stavbě jsem tahal po
celém baráku dráty - takový modelový příklad. Sedím v obyváku, který je
na jih. Obyvák se bude zbytečně přehřívat a pokud zasáhnu do regulace
TČ, jinde bude zima. Proto jsem chtěl termostatama řídit ventily pro
jednotlivé místnosti a signál, že někde je potřeba přitopit, se mi
odevšud bude sčítat. Ten pak bude řídit TČ. Jenže obzvlášť u TČ je
nevhodné během dne měnit teploty, protože pro nárůst teploty interiéru
musím zvednout teplotu vody, tím klesne topný faktor (zejména u
radiátorů dost podstatně, ono se to nevyplatí ani u podlahovky) a sice
ušetřím trochu tepla, ale při tom mi stoupne spotřeba el. energie.
Nejspíš je dobrá kombinace obojího. Ekvitermika aby dělala nějaké
základní nastavení, které zajistí sice horší přesnost nastavení teploty,
ale velice dobrou stabilitu. Zpětnovazební regulace, kde je problém to
zpoždění, pak už dokoriguje jen ten rozdíl, na to pak stačí menší
zesílení, tedy menší problémy se stabilitou regulace.

Anděl