Re: [OT] Rozborka/sborka elektrovýzbroje aut Tesla
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Středa Leden 19 10:14:58 CET 2022
Ohledně využití té baterie - viděl bych to jinak. Kolik cyklů je
životnost baterky? 2000 Lion a snad až 6000 LiFePO4? Většinou se bude
jednat o částečné cykly a těch baterka snese ještě víc. Dojezd na jedno
nabití 400 km x 2000 cyklů je 800000 km. Při (alespoň většinou)
částečných cyklech by to mělo být přes milion km. Pak je životnost
omezená stárnutím, říká se že pokles kapacity je tam za 5 let. A nejen
kapacity, ale půjde nahoru i vnitřní odpor, takže baterka bude mít třeba
80% kapacity, ale výkon nedá. Nejspíš s tím většina lidí za těch 5 let
milion km nenajede, takže ta investice do baterky budou vyhozené peníze.
Proto pokud je možné tu baterku ve volných chvílích využít třeba pro
soláry, nebo i pro tu krátkodobou stabilizaci sítě (z toho by ale měly
být peníze), baterka bude aspoň trochu lépe využitá. Z tohoto hlediska
mi dává největší smysl to, jak chtěli zavádět že baterky budou "erární"
jako šuplík, který se místo nabíjení v autě na příslušné nabíjecí
stanici vymění. Pak by baterky byly v neustálém provozu a jejich využití
by bylo optimální. Jenže ten, kdo tohle bude organizovat, na tom chce v
první řadě vydělat a na tom to taky chcípne, i kdyby se povedlo ty
šuplíky konstrukčně dořešit a pokud možno sjednotit.
Anděl
Dne 19.01.2022 v 7:57 Petr Zapadlo napsal(a):
> Já myslím, že představa použití trakční baterie v autě pro vyvažování
> sítě a jako sklad energie ze soláru je hlavně mimo realitu.
> Proč:
>
> -typicky auto používám k cestě do práce = ráno ho potřebuji mít
> nabité, stejně jako odcházím do práce a nabitým mobilem. Šance že budu
> mít možnost si každý den s jistotou připojit auto u práce k nabíječce
> se rovná nule - podívejte se jak se parkuje v centru měst, případně u
> velkých fabrik - každej je rád, že se mu povedlo zastrčit auto někam
> /často i proti předpisům/. A to že tam bude nabíječka? Velmi dobrý
> vtip. Takže abych se měl jak vrátit, tak většina lidí bude se snažit
> mít auto ráno nabité. Což jde přímo proti myšlence ho používat i jako
> sklad energie. (Přes den stojím někde u pangejtu kde se dá, večer
> dojedu domů (a v lepším případě) mám doma nabíječku tak dobiju auto
> doplna abych zítra zase mohl jet do práce)
>
> - cena baterie je výraznou částí ceny elektroauta (někde jsem viděl že
> i přes 2/3 ceny dělá baterka- zdroj této informace ale nemám) - proč
> bych snižoval její životnost která je už tak docela krátká tím, že
> ušetřím pár korun z příležitostné úschovy energie ze soláru
>
> Petr
>
> Dne 19. 01. 22 v 7:43 kral.j na centrum.cz napsal(a):
>> Použít akumulátor z elektromobilu jako nouzový zdroj v případě
>> výpadku elektřiny si dovedu představit. Něco na ten způsob už jsem
>> zažil v dětství. Námraza potrhala dráty včetně VN a elektrika nešla
>> víc než týden. A tak otec dovezl nějakou velkou baterku z náklaďáku,
>> ze zdi se sundal svatý obrázek a na skobičku se místo něj pověsil
>> reflektor. Tenkrát se žilo hlavně v kuchyni, topilo se a vařilo na
>> sporáku na uhlí tak se to dalo přežít. Jen si nemůžu vzpomenout,
>> kolik ta baterka vydržela, ale určitě ji otec několikrát vyměnil.
>> V souvislosti s tím jsem ale narazil na ideu, že elektromobilem
>> pojedu do práce, tam si nabiju a doma spotřebuji. Představa
>> zaměstnavatele, který toto zajistí, je pro mě sci-fi.
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list