Izolacni vzdalenost 230VAC (audio panel JW-A5)

Čtvrtek Leden 13 20:38:36 CET 2022

Norma je sice takhle napsaná, ale hodně záleží na prostředí. Mám špatné
zkušenosti, kdy mi zařízení hořely jen chvíli po skončení záruky a nešlo
tam o bezpečnost, ale jen o provozní izolaci. Pouzdro TO220 má mezi
nohama cca 1 mm a mám tam DC napětí převážně v desítkách voltů, ale
občas je tam krátkodobě něco přes 200. Je fakt to DC je agresivnější.
Vlivem vzdušné vlhkosti a asi i usazeného prachu se po povrchu přenášejí
ionty kovu a postupně se pokovuje povrch izolace. Tohle AC nedovede. Je
to dlouhodobý proces, ale když je zařízení venku a jen v bedně nebo v
nevytápěné budce, za ty 2-3 roky to vyhořelo. Věřím že v normálním
prostředí by to mohlo trvat desítky let, ale o migraci iontů mezi nohama
DIL pouzder mi říkali už technici od počítače EC1021 a tam bylo na sále
vždycky sucho. Ale i tak byla docela detektivka na to přijít.
Polarizovaná drenáž má na sobě "jen" napěťový úbytek, který způsobuje
trakční proud na železničních kolejích a "drží" potrubí, které prochází
pod kolejema na potenciálu, aby nekorodovalo. Takže napětí dle normy do
70V, občas krátkodobě na pár vteřin i přes 200V. Proud je tam do 100A, v
sérii je tlumivka 17 mH (váží přes 100 kg). Takže když to hoří, nezhasne
to, dokud tam něco je. Dokonalá svářečka.

https://vaelektronik.cz/fotky/epd160rd.jpg  zařízení po namontování do
nové budky

https://vaelektronik.cz/fotky/hrabetice1.jpg  Původní budka se před
namontováním musela měnit. Byla tam polarizovaná drenáž od jiného
výrobce a stěny byly už příliš ohořelé :-) Taky s tím měl podobné problémy.

https://vaelektronik.cz/fotky/epd_vyhor.jpg Takhle to po skončení záruky
vyhořelo

https://vaelektronik.cz/fotky/pict007.jpg

https://vaelektronik.cz/fotky/pict0012.jpg

https://vaelektronik.cz/fotky/pict0015.jpg  Po rozebrání zase jiná EPD.

Pomohlo vývody té řady tranzistorů zalít silikonem PLAST2000 a od té
doby je klid.

Anděl