Re: Prùbìhy pomìrù potenciometrù

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Leden 12 22:41:09 CET 2022

Nikdy som nerozumel, preco sa potenciometru, ktory ma priebeh odporu zhruba
A*B^alfa (kde alfa je natocenie hriadele, A a B su nejake vhodne
konstanty), t.j. exponencialny, hovori logaritmicky. Ten priebeh je taky,
ze narasta najprv pomaly, potom rychlo, napr.
https://www.omeg.co.uk/wp-content/uploads/2020/02/PC16BU.pdf str.5.

A tiez samozrejme neviem, ako ten OZ chces zapojit, ale ak ho zapojis ako
neinvertujuci zosilnovac takto
https://www.allaboutcircuits.com/video-tutorials/basic-amplifier-configurations-non-inverting-amplifier/
kde R1 a R2 su jednotlive "casti" potenciometra, tak vystupne napatie
Uo=Ui(R1+R2)/R1=Ui*R/R1, kde R je odpor celej drahy potenciometra., cize
R/R1=A*B^alfa, t.j. R1=A'/B^alfa. To je krivka, ktora ma vlavo R (to
zodpoveda R2=0 tj. skratu z Uo na Ui, co je zisk 1) a smerom doprava klesa
najprv rychlo, potom pomaly, k nule by sa nemal dostat nikdy lebo to je
nekonecny zisk (treba dat do serie R1 nejaky pevny odpor). Ten priebeh sa
da ziskat tak, ze sa zoberie "antilogaritmicky" potenciometer (v DS hore
na str. 6, myslim, ze to je to co sa u Teslackych potenciometrov tradicne
volalo "exponencialny", t.j. ze narasta najprv rychlo a potom pomaly) a
zamenia sa koncove vyvody, t.j. R1 je "pravy" vyvod a R2 je "lavy".

wek