Průběhy poměrů potenciometrů

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Leden 12 21:10:47 CET 2022

Dobrý den všem,

mějme zesilovač k mikrofonu v handsfree:

Vůbec si nejsem jist, jaký průběh odporu by měl mít poťák.
Když bych udělal pevný zesilovací poměr a potenciometr předřadil, je to
na log. bez diskuze.
Jenže mě se nechce signál napřed zeslabovat a potom zesilovat.
Když bych ho zapojil jen jako horní odpor děliče u OZ, asi by měl být
taky logaritmický.
Jenže mě se ani tahle konfigurace nelíbí.
Když ho dám jako dělič, jsou oba konce v podstatě necitlivé na rušení,
což se mi líbí víc.
Jenže, jaký pak má být průběh jeho dělícího poměru?

Jo a mimochodem, je nějak definováno, jak má přesně ten log. průběh u
audio poťáků bejt, že by tedy třeba všicni měli 0,5 dB na každé % max
úhlu, nebo to má každý jinak v rozsahu třeba 0,1-10 dB/%?

K čemu jsou poťáky exopnenciální?
(kdysi jsem narazil na informaci, že k ladění varicapů, ale nikdy potom
jsem to už nezaznamenal)

PH