[OT] Otazka z IT: k cemu kdysi slouzilo TURBO?

Pavel Urbančík hw na itherm.cz
Středa Leden 5 17:18:22 CET 2022

Pamatuju si ze s turbem nam nesla komunikace s jednim starym strojem po seriaku.
Proto byla potreba vypnout turbo, poslat program a pak zase zepnout a programovat.

Pavel

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kadecka
Sent: středa 5. ledna 2022 17:09
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: [OT] Otazka z IT: k cemu kdysi slouzilo TURBO?

Přátelé,

všichni určitě pamatujete první PCčka a tlačítko TURBO, co na většině z nich bylo.

Technicky to u těch starších (286) prostě dělilo frekvenci dvěma, u novějších (486) to nějak vypínalo cache, zatímco takt se nezměnil.

Jednou jsem to na mainboardu místo na pozici TURBO zapojil na jeden jumperů pro nastavení frekvence CPU, takže jsem si tlačítkem přetaktoval CPU :-)

Časem se to přestalo používat úplně...

Otázka zní: k čemu to vlastně sloužilo? Napadá mě jenom jedno využití a to kvůli nějakým starým programům, tzn. např. napsaným pro 286 a na novějším PC nefungovaly správně, protože pro ně bylo příliš rychlé. Jenže tohle vysvětlení mě tak docela neuspokojuje.

Pavel Kadečka.