Elektrocentrala

Sobota Únor 26 16:02:24 CET 2022

Otázka je, jestli při tom brblání na volnoběh ten katalyzátor bude
fungovat, nejspíš se neohřeje na správnou provozní teplotu. Nebo jestli
se dokonce při takovémhle dlouhodobějším provozu nezničí.

Já jsem si už při stavbě baráku koupil jeden 100W (CIS) panel. Tehdy
jsem při tom hodně ušetřil :-) protože žena vymýšlela, že nahoře na
chodbě bude blbé tmavé místo a že bychom tam měli koupit světlík se
světlovodem ze střechy. Že prý pokaždé tam rozsvěcet a zhasínat nebude
to pravé. Přesvědčil jsem jí, že FV panel a na něj bez regulace
připojených pár ledek, tedy "elektronický světlík" bude mnohem levnější
řešení. Nikdy k tomu nedošlo, ale k panelu jsem připojil staré NiCd
baterky 12V 360 Ah a protože osvětlení v celém baráku (všude LED moduly)
mám na síti 32V DC, celkem bezproblémově jsem kombinoval solár se sítí.

Teď mi to už pár let nefunguje, protože jsem to chtěl udělat celé znova
a pořádně, mezi tím mi měnič odešel a pak už jsem na tyhle blosti neměl
čas. Ale myšlenka hlodá ... dodělat rozdělaný MPPT a převodem 70/12V,
ten druhý měnič 12/32V a koupit nějaký 1f měnič 12/230V ideálně aby na
týden utáhnul ledničku. Mám jeden zásuvkový okruh (obyvák + pracovna) v
rozvaděči přes relé, s tím měničem se počítá. Řešit takhle napájení TČ
pro mě fakt nemá smysl, v případě problémů mám kamna a ve dřevníku
zásobu energie na půl zimy. Zrovna tak bych neřešil velké spotřebiče,
varnou desku, bojler, pračku... Na malý výkon mi stačí malá baterka,
malý měnič, jeden FV panel. Aby to mělo aspoň nějaké opodstatnění, lze
pak dle možností nahradit část spotřeby, i když asi né tu větší část.
Dokázal bych si představit i jiná šílená řešení vycházející z těch
kamen. Dát zezadu na kamna velký žebrovaný chladič, mezi kamna a chladič
nějaké peltiery. Ale myslím, že i když bude zataženo, ten solár toho dá
víc :-)

Asi záleží, jak a jestli vůbec člověk opravdu chce něco takového řešit.
Mě naposled tahle myšlenka napadla někdy před týdnem, když při silném
větru vypadla elektrika a několikrát to zkoušeli nahodit, rozběhlo se to
až za tři hodiny. Jak už elektrika běžela, zase jsem to úspěšně pustil z
hlavy.

Anděl